The lexical culture of the learners Reasons for its weakness and means of its development

Main Article Content

Salima Ben meddour

Abstract

The lexical culture is basic for the learners as it help provide the
necessary skills that allow them to use a dictionary in the learning process.
A dictionary is necessary for learners in different levels but in reality
learners show lack of lexical culture and limited use of dictionaries.
Therefore, in this article, we try to investigate the reasons for the
weakness of the lexical culture (lexical awareness) among learners,
highlighting the means to ensure its development and advancement to the
desired level, after defining the concept of lexical culture and highlighting
its importance for the reader and the learner, and defining the role of the
school dictionary in learning the Arabic language, And the great services
it provides to the learner.

Article Details

How to Cite
Ben meddour, S. (2021). The lexical culture of the learners Reasons for its weakness and means of its development. AL-Lisaniyyat, 27(1), 405-434. https://doi.org/10.61850/allj.v27i1.140
Section
Articles

References

أبو العزم، ع. ا. (1997). المعجم المدرسي أسسه وتوجُّهاته. مراكش: وليلي للطباعة والنشر.
بدران، م. (1983). الوسائل التَّعليميّة. القاهرة: مكتبة النَّهضة المصرية.
بركات، ع. (1989). التعليم المستمر والتَّثقيف الذاتي. القاهرة: دار الفكر العربي.
بن مدور، س. (2019). المادة المعجمية بين الجمع والوضع (أطروحة دكتوراه). كليّة الآداب واللغات الشرقية جامعة الجزائر 2.الجزائر.
الشريف، م. ص. ا. (1986). المعجم بين النظرية اللّغوية والتطبيق الصناعي. مجلة المعجميَّة بتونس(24).
الصوري، ع. (1998). في الممارسة المعجميَّة للمتن اللّغوي. مجلة اللسان العربي (45).
الصَّيرفي، ح. ك. (1971). معاجمنا اللغوية بين الإحياء والتجديد. مجلة مجمع اللغة العربية بالقاهرة(28).
ضيف، ع. ا. (2000). استعمال المعجم بالمدرسة الأساسية. مجلة النداء التربوي (7).
عبد الله، ي. ع. ا. (1991). معجم المعاجم العربية. بيروت: دار الجيل.
فروخ، ع. (1969). المطالعة في كتب العلم وفي القاموس. مجلة مجمع اللغة العربية بالقاهرة (25).
القاسمي، ع. (1991). علم اللغة وصناعة المعاجم. الرياض: جامعة الملك سعود.
قنديل، م. ا. (2002). مشكلات الكتابة للطفل العربي. كتاب العربي. )50(.
كارنيجي، د. التأثير في الجماهير عن طريق الخطابة. بيروت: دار الفكر العربي. (50).
المُبارك، م. (1979). نحو وعي لغوي. بيروت: مؤسسة الرسالة.
هارتمان، ر. (2004). المعاجم عبر الثقافات: دراسات في المعجمية. الكويت: مؤسسة الكويت للتقدم العلمي.
يوسف، ع. ا. (2002). محاكمة مجلات الأطفال العربية. كتاب العربي.
باللغة الأجنبية:

Creary, M., & Dolezal, F. (1999). A study of dictionary use by ESL students in American University. International Journal of Lexicography, (12).
Dubois, J., & Dubois, C. (1971). Introduction à la lexicographie: le dictionnaire. Paris: Larousse.
Dubois, J., (2007). Grand dictionnaire de linguistique et des sciences de langage. Larousse.
Larousse, edition. (2008). Larousse des maternelles: le dictionnaire des 4 à 6 ans. Paris: Larousse.
Obadia, M. (1976). le lexique. Paris: Hachette.
Robert, P. (1980). Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française. Paris: Le Robert.