The role of the Arabic school dictionary in enriching the learner’s scientific terminological repertoire

Main Article Content

Abdenour Djemiai

Abstract

The subject of the research focuses on the importance of the Arabic
school dictionary and its role in enriching the scientific terminology
repertoire of the learner, by studying its macrostructure which concerns the
terminological entries it contains, which are derived from various fields
of science and knowledge, as well as the problem of updating the content
of such dictionaries by a number of scientific terms and expressions of
contemporary civilization, so that this content reflects the real uses of the
language of this era.
The research also addresses the microstructure of the dictionary, i.e. the
definitions of terms, and to what extent these definitions have captured the
scientific notions of each defined term, as well as the method used to present
them to the reader, which involves a simplification of the explanation and
an easy presentation of the dictionary article.

Article Details

How to Cite
Djemiai, A. (2022). The role of the Arabic school dictionary in enriching the learner’s scientific terminological repertoire . AL-Lisaniyyat, 28(1), 139-176. https://doi.org/10.61850/allj.v28i1.48
Section
Articles

References

دراسـة معجميـة. مجلـة جامعة المدينة-الطلابية البسـومي، حسـين محمـد علـي. (2015)اختيـار المداخل المعجمية فـي المعاجم العالمية، ع .11
حجازي،محمود فهمي (2003).اتجاهات معاصرةفي صناعة المعجمات العامة . مجلة مجمع اللغة العربية بالقاهرةن ع98.
حلام، الجيلالي (1998). المصطلح العلمي ومجاله الإستعمالي في المعجم العربي المعاصر.مجلة اللسان العربي ،ع45. الرباط : مكتب تسيق التعريب.
الصوري، عباس (1998). في الممارسة المعجمية للمتن اللغوي. مجلة اللسان العربي.ع45. الرباط : مكتب تنسيق التعريب.
فرحات ،يوسف شكري.معجم الطلاب.(2005) .إميل بديع يعقوب (مراجع).(ط7).بيروت :دار الكتب العلمية.
القاموس الكافي (د.ت)، الجزائر :دار الأصالة.
المتقن الوسيط (د.ت) ، دار الراتب الجامعية ،بيروت لبنان.
مجاني الطلاب.(2015).(ط9). بيروت : دار المجاني.
المعتمد (2007).الجزائر المؤسسة الوطنية للفنون: المطبعية.
المعتوق، أحمد محمد.(1999). المعاجم اللغوية العربية: المعاجم العامة وظائفها ومستوياتها وأثرها في تنمية لغة الناشئة دراسة وصفية تحليلية نقدية.أبو ظبي : المجمع الثقافي.
المعجم الوجيز(1994) .مجمع اللغة العربية.القاهرة : طبعة خاصة بوزارة التربية والتعليم.
المنجد الوسيط في العربية المعاصرة (2003). بيروت :دار المشرق.
ميلة ، طاهر (2010م). مواصفات المعجم المدرسي المعاصر .مجلة اللسانيات، ع16،الجزائر : مركز البحث العلمي والتقني لتطوير اللغة العربية.
- Dictionnaire Hachette collège (2016). Paris: Hachette livre.
- Larousse du Collège: le dictionnaire des 11–15 ans (2010). Paris: Larousse
- Lagane, R. (1989), Les dictionnaires scolaires, enseignement de la langue maternelle in encyclopédie internationale de la lexicographie. Walter de Gruyter, Vol. II
- Le Robert Collège: 11-15 ans. (2012), dictionnaires le Robert. Paris.
- Rey, A(1992). Terminologie: Noms et Notions. 2Ed.