Methodological steps for learning Arabic speech parsing

Main Article Content

Ahmida Elouni

Abstract

 The rationale behind writing this article is the syntax/grammar learners’ failure to respond to this question: analyze syntactically/grammatically a certain word or phrase? The teaching experience of this course has proved that most university students fail to analyze syntactically and appropriately utterances in the Arabic language. If they do, they often provide hesitant or queer replies. To this purpose, the paper approaches the concept of syntactic/grammatical analysis or parsing’ to both teachers and students. The article further clarifies that ‘to analyze or parse’ does not, now, mean what it used to do; rather, it means: study the language (spoken or written) grammatically – that is according to the principles and rules of the Arabic grammar. The article proceeds to explain the main scientific methodological steps of analyzing speech/writing, mainly:



  • Understanding what to analyze;

  • Categorizing it to either nominal or verbal sentences or to a complement of one of them;

  • Determining the main and secondary clause;

  • Defining the syntactic/grammatical function of the word or the sentence if substituting the former; • Defining the word category in terms of syntactic analysis;


• Defining what syntactic inflection means. The article concludes with some practical models and tasks.

Article Details

How to Cite
Elouni, A. (2017). Methodological steps for learning Arabic speech parsing. AL-Lisaniyyat, 23(3), 327-364. https://doi.org/10.61850/allj.v23i3.495
Section
Articles

References

القرآن الكريم برواية الإمام ورش دار المصحف بيروت.
1. إبراهيم مصطفى، إحياء النحو القاهرة، ط.2، 1992.
2 ابن الحاجب، أبو عمرو بن عثمان بن عمر، الإيضاح في شرح المفصل، ت. موسى بناي العليلي، مطبعة العاني، بغداد، د.ط، د.ت.
3 ابن الحاجب، عثمان جمال الدين أبو عمرو، شرح المقدمة الكافية في علم الإعراب، ت جمال عبد العاطي أحمد مكتبة نزار مصطفى الباز، مكة المكرمة1997 ،1الرياض، ط
4 ابن جني أبو الفتح عثمان، الخصائص ت. محمد علي النجار، دار الكتب المصرية المكتبة العلمية، د. ط، د.ت
5 ابن جني أبو الفتح عثمان اللمع في العربية ت. محسن أبو مغلي، دار مجدلاوي للنشر، عمان، د.ط، 1988.
6 ابنخلدون، عبد الرحمن بن محمد مقدمة ابن خلدون ت درويش الجويدي المكتبة العصرية صيدا، لبنان ط.2006.
7. ابن عقیل شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك تعليق محمد محيي الدين عبد الحميد دار التراث القاهرة 1980. ط.20.
8 ابن منظور ، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مکرم، لسان العرب دار صادر . د.ط.
9ابن هشام جمال الدين الإعراب عن قواعد الإعراب، ت. علي فودة نيل الناشر عمادة شؤون المكتبات جامعة الرياض. .1. 1981.
10. ابن هشام، جمال الدين، أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك، تعليق محمد محيي الدين عبد الحميد منشورات المكتبة العصرية، صيدا، لبنان، 2005.

11. ابن هشام جمال الدين مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، ت. مازن المبارك ومحمد علي حمد الله، دارالفکر، سورية، ط1، 1964.
12. الأسترابادي الرضي، شرح الكافية، ت. يوسف حسن عمر، منشورات جامعة قاریونس بنغازي، ط. 2 ،1996.
13. الإسفراييني، اللباب في علم الإعراب. ت. شوقي المعري مكتبة لبنان ناشرو1996.1
14. الأشموني، شرح الأشموني على ألفية ابن مالك ت. محمد محيي الدين عبد الحميد دار الكتاب العربي، بيروت، ط1، 1955.
15 تمام حسان، الأصول، دراسة ابستيمولوجية للفكر اللغوي عند العرب، عالم الكتب القاهرة، د.ط. 2000.
16. الجرجاني، عبد القاهر العوامل المائة النحوية في أصول علم العربية، شرح خالد الأزهري الجرجاني ت. البدراوي زهران دار المعارف، القاهر .2
17 الحريري، ملحة الإعراب، نشر محمد سعيد الحبال وأولاده، جدة، د.ط.
18. حسن خميس الملخ، التفكير العلمي في النحو العربي دار الشروق للنشر والتوزيع، الأردن، ط1، 2002.
19. ديوان المتنبي دار بيروت للطباعة والنشر، طبعة 1983. 20 ديوان امرئ القيس ضبطه و صححه مصطفي عبد الشافي، دار الكتب العلمية
2004 5.بيروت، ط 21 دیوان زهير بن أبي سلمى شرحه وقدم له علي حسن فاعور، دار الكتب العلمية
1988 ،1بيروت، ط
22 سيبويه، أبو بشر عمرو بن عثمان بن قنبر الكتاب ت. عبد السلام محمد
هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط.3، 1988. 23. السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن أبو بكر الأشباه والنظائر في النحو. ت.
عبد العال سالم مكرم مؤسسة الرسالة، د. ط. د.ت. 24 السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن أبو بكر، همع الهوامع في شرح جمع
الجوامع. ت. أحمد شمس الدين دار الكتب العلمية، ط1، 1998.