Relation between morphological awareness and fast recognition of the word written in Arabic. A descriptive study on a sample of students in the 04th grade of the primary school
Main Article Content
Abstract
This study aims to show the relationship between morphological awareness and fast recognition of the written word in Arabic. For this, we have based on the finding results of studies that addressed the different linguistic systems (Arabic and Western) and that showed the role of morphological awareness, with its derivational and inflectional aspects, in the acquisition of reading and recognition of the written word. This recognition involves accuracy and speed. In this regard, this study shows the relation between the morphological awareness, with its two dimensions mentioned above, and the dimension of speed, due to the lack of studies in this area and the extensive focus on the phonological side, despite that the morpheme is the smallest significant unit. To do this, we have applied the test of morphological awareness and Knowledge Test. In addition, we have used the Reading Per Minute Test to measure reading speed. After analyzing the results and calculating Pearson's correlation coefficients, the conclusions showed a statistically significant relationship between the study variables.
Article Details
References
أحمد، أحمد عبد الله؛ محمد فهيم مصطفى. (1994). الطفل و مشكلات القراءة. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
أنى، ديمون. (2002). الديسليكسيا اضطرابات اللغة في الاطفال. القاهرة: المجلس الاعلى للثقافة.
باي، ماريو. (1973). أسس علم اللغة. مختار عمر أحمد (مترجم). جامعة طرابلس.
البحيري، جاد؛ محفوظي عبد الستار. (2014). مسح أهم الدراسات و البحوث المتعلقة باكتساب المهارات القرائية الأساسية باللغة العربية. تونس: منظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
خلوفي، فاطمة. (2015). أثر الوعي الصرفي في تعلم القراءة. 39_45.
خليفة وليد السيد أحمد. (2017). البرامج العلاجية لذوي صعوبات القراءة و العسر القرائي (المجلد ط1). الاسكندري
رمضان، عبد الله. (2006). الصيغ الصرفية في العربية في ضوء علم اللغة المعاصر. جامعة أداب بطبرق.
سيبويه، أبي بشر عمرو بن عثمان بن قنبر. (1988). الكتاب كتاب سبويه (مج 1).
عكاشة محمود. (2009). البناء الصرفي في الخطاب المعاصر. مصر: الاكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي.
غلاب، صليحة. (2012). عسر القراءة في الوسط العيادي المدرسي الجزائري، تناول معرفي لساتي في التعريف والتشخيص والتدريب من خلال تعبير اختبار تقييم القراءة واقتراح برنامج للفحص والتدريب على القراءة. أطروحة دكتوراه في الارطوفونية. الجزائر.
الفخاري، صالح سليم. (1996). تصريف الافعال والمصادر و المشتقات. القاهرة: عصمى للنشر والتوزيع.
Carlisle, J. (2011). Effects of Instruction in Morphological Awareness on Literacy Achievement: An Integrative Review. Reading Research Quarterly, 464-487.
Washbum, E., & Malatesha, J. (2011). Teacher Knowledge Of Basic Language Concept And Dyslexia. 17, 165-183.
Frank, A.R. (2008). The effect of instruction in orthographic conventions and morphological features on the reading fluency and comprehension skills of high-school frenshmen. San Francisco.
De Paula F. V., Gombert J.E, G., & Da Silva Leme M.I. (2009). Acquisition de la conscience morpho-dérivationnelle, de la lecture et de l’orthographe, chez des enfants brésiliens, de la première à la septième année de scolarité : Approche cognitive. 119-131.
Layes, S., Lalonde, R., Mecheri,S., & Rebai, M. (2015).Phonological and cognitive reading related skills as predictores of word reading and reading comprehension among arabic dyslexic children. Psychology.6
Mahfoudhi, A. (2007). Roots and patterns in Arabic lexical processing. In E. Benmamoun (Ed.),. Australian University (formerly Australian College of Kuwait). doi: 10.1075
Marcelle, I. T. (2016). Conscience Morphologique Et Apprentissage de la Lecture Chez Des Eleves Francophone de 3 eme et 5 eme annee. 7. Strasbourg.
Mota, M.M., & Guimaraes, S. (2013). Differences in the Development of Derivational and Flexional Morphology in Brazilian Portuguese. (26(4))، 730-734.
Rey, V., & Sabater, C . (2007).conscience phonologique,conscience morphologique et apprentissage de la lecture: etat de la question, Glossa. (100)، 22-35. https://www.glossa.fr/index.php/glossa/article/view/28/27
Samuels, S. (2001). The method of repeated readings, The reading Teacher. (32), 403-408.