نظرة عامة حول تحليل الاحتياجات في مجال اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة وبعض دراسات الحالة في القطاع المهني

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

أسماء مرين
محمد يمين بولنوار

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تقديم لمحة نظرية حول مفهوم ›‹ تحليل الاحتياجات
.» باعتبارها الركن الأهم في تصميم/ تخطيط دروس اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة
الأكثراستخداما » اللغة الانجليزية لأغراض خاصة « ويلخص هذا البحث بداية تعريفات
عموما ، » تحليل الاحتياجات « وأقسامها الفرعية الرئيسية, ثم يستعرضتاريخ وتطور مفهوم
وفي اللغة لانجليزية لأغراض خاصة بشكل خاص وبعض المكونات الرئيسية لعملية تحليل
الاحتياجات. ك ا تم عرض الن اذج الأك ر تأث را في تحليل الاحتياجات بشكل مختر، بدءا
من نموذج مانباي) 1978 ( الذي مهد الطريق لمصممي الدروس لتصميم دروس فعالة في
مختلف المجالات المتخصصة التي يحتاجها المتعلمون والع ال في مكان العمل. الغرض من
هذا البحث يتمثل في كل من 1-عرض عدد من الدراسات السابقة المتعلقة بمهن متنوعة
في بلدان مختلفة والتي ركزت عى الاحتياجات في أماكن العمل؛ 2( استكشاف الطرق
الأك ر فعالية لإجراء تحليل الاحتياجات في البيئات المهنية.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

كيفية الاقتباس
مرين أ., & بولنوارم. ي. (2019). نظرة عامة حول تحليل الاحتياجات في مجال اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة وبعض دراسات الحالة في القطاع المهني. AL-Lisaniyyat, 25(2), 55-73. https://doi.org/10.61850/allj.v25i2.185
القسم
Articles

المراجع

Al-Khatib, M. (2005). English in the workplace an analysis of the communication needs of tourism and banking personnel. Asian efl journal, 7 (2), 174-194.
- Allwright, R. L. (1982). Perceiving and pursuing learners' needs. In Geddes, Mand Strurtridge, G (Ed): Individualisation. Oxford: Oxford University Press.
- Belcher, D. (2006). English for specific purposes: Teaching to perceived needs and imagined futures in worlds of work, study and everyday life. TESOL Quarterly --Carver, D. (1983). Some Propositions about ESP. The ESP journal. 2, 131-137. ------Crosling, G. and I Ward, I (2002). Oral Communication: The Workplace needs and uses of business graduate employees. English for specific purposes, 21 (1), 41-57. --Dudley-Evans, T., and St. John, M. J. (1998). Developments in English for Specific Purposes: A multi-disciplinary approach Cambridge, Cambridge University Press. -- -Hutchinson, T. and Waters, A. (1987). English for specific purposes: A learning- centeredapproach Cambridge: Cambridge University
- Jasso-Aguilar, R. (1999) Sources, methods and tnangulation in needs analysis: a critical perspective in a case study of waikiki hotel maids English for specific purposes, 18(1), 27-46.
-Johns, A. M. (1991) "English for specific purposes (ESP): its history and contributions Teaching english as a second or foreign language Boston Heinle&Heinle Johns.
- A. M, and Salmani, N., M. A. (2015). English for specific purposes the state of the art. International journal of language studies, 9(2).
-Kennedy, C. H. and Bolitho, R. (1984). English for specific purposes. London: Macmillan press Ltd.
- Kassim, H. and Ali F. (2010). English communicative events and skills needed at the workplace. feedback from the industry English for specific purposes. 29. (3), 168-182.
- Mackay, P. and Mountford A (1978), English for specific purposes: a case study approach London: Longman
-Mumby, J. (1978). Communicative syllabus design. Cambridge: Cambridge University Press.
- Paltridge, B., andStarfield, S. (2013). Introduction. In B. Paltridge& S. Starfield (Eds.). The handbook of English for specific purposes. United Kingdom: WileyBlackwell.
- Reguieg, N. (2012). Language needs for hotel receptionists: the case of gourara hotel in Timimoun. Algeria, University of Hassiba Ben Bouali, Chlef, Magister dissertation.
Richterich, R. and Chancerel L. (1980). Identifying the needs of adults learning foreign language. Oxford Pergamon Press for the Council of Europe
- Robinson, P. (1991). ESP Today: A practitioner's guide. Hertfordshire, Prentice
- Hall Stevens, B. (2011). What communication skills do employers want? Silicon valley recruiters respond. Joumal of employment counseling, 42 (1), 9-12
- Strevens, P. (1980). "Functional englishes (ESP)" Teaching english as an international language from practice to principle. Oxford: Pergamon Press.
-Tsou, W., and Chen. F (2014). ESP program evaluation framework: Description and application to a Taiwanese university ESP program English for specific purposes, 33, 39-53.
-West, R. (1994). Needs analysis in language teaching. Language teaching, 27 (1), 1-19. West. R. (1998) "ESP. The state of the art". ESP SIG Newsletter, 16-26.