The impact of communicative competence in teaching oral and written expression: fifth year primary textbook as a case study
Main Article Content
Abstract
Expression is considered as the end result of each language activity.
In this activity the learner invests his background language in order
to activate this ability that allow him to use the language in different
discursive positions during his oral conversation and in writing though
wich he expressed his thoughts by taking into account the different social
situations. Therefore arises the need to develop the teaching of the Arabic
language in Algeria through the adoption of the communicative approach,
in which it is focused in its study of the language and its use in different
discursive situations.
This research aims to demonstrate the impact of the application of the
communicative approach in developing the skills of the learner in oral and
written expression through writing and speaking activities contained in the
fifth year primary school text book.
Article Details
References
حسن شحاته، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط3 ، الدار المصرية اللبنانية، 1996.
طه علي الديملي، سعاد عبد الكريم الوائلي، اتجاهات حديثة في تدريس الللغة العربية ، عالم الكتب الحديث، الأردن،2005.
عبد الرحمان الحاج صالح: أثر اللسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة العربية، مجلة اللسانيات، معهد اللسانيات والصوتيات، العدد 4، 1973.
الأسس اللغوية لبناء مناهج اللغة العربية في التعليم ما قبل الجامعي، في بحوث ودراسات في اللسانيات العربية،إصدارات المجمع الجزائري للغة العربية، موفم للنشر، الجزائر،ج1،2007.
فقيه خواجة، مستوى تطبيق إجراءات تدريس مهارة التحدث باللغة الإنجليزية وفق المقاربة التواصلية، دراسة ميدانية، مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية ،العدد 3،ديسمبر،2012.
نسيمة سعدي، تعليمية اللغة العربية للكبار، القراءة أنموذجا، مذكرة التخرج لنيل شهادة الماجيستير في اللسانايات التطبيقية، قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة أبو بكر بلقايد،2006.
وزارة التربية الوطنية: كتابي في اللغة العربية، السنة الخامسة من التعليم الإبتدائي، الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية،2007- 2008
الوثيقة المرافقة لمناهج اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الإبتدائي، الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية.
1-David Tournier, Enseigner l'oral à travers les disciplines en inter degré,
dossier de ressources rassemblées pour l'atelier "Enseigner l'oral à travers
les disciplines" dans le cadre du stage interdegré, collège l'ill, Haut Rhin12,
Novembre. 2013.
2- Elie Alrabadie, quelles méthodologies faut- il adopter pour l'enseignement-
apprentissage de l'oral? département des langues modernes, université
de Yarmouk, Mars 2011.
3- Evelyne Bérard, L'approche communicative, théorie et pratique .Collection
didactique des langues étrangères, CLE international, Paris.1991.
4- Fatiha Yazid, analyse pragmatique et linguistique du discours universitaire
scientifique en langue arabe maths, physique, chimie), université
d'Alger, juin. 1984.
5- Muriel Peguret, pour un cadre commun de référence dans le contexte du
français langue seconde post -immersif, Dalhousie university, Novembre
2009.
6 -Nadjoua kahlet, pour une approche communicative de l'enseignement
- apprentissage explicite de la grammaire fonctionnelle française, thèse en
vue de l'obtention de doctorat en français, option sciences du langage, école
doctorale Algéro-Française, université Mohammed Kheider, faculté des
lettres et des langues, filière de français, 2011-2012.
7- Sara Trottier, l'évaluation de la production orale chez les adultes de francisation,
analyse des critères de cinq enseignantes mémoire de la maîtrise en linguistique, université de Québec, Montréal, Novembre, 2007.
8- Veda Aslim- yetis, enseignement - apprentissage de l'expression écrite en
FLE, environnement numérique de travail et Internet, le cas de l'université
anadolu en Turquie, école doctorale, université lumière, Lyon2, 2008.