Training program to improve semantic organization skills and semantic memory recovery in hearing-impaired children aged 7 to 12 years

Main Article Content

Amel Gasmi

Abstract

This study aims to know the effectiveness of a training program to
improve and develop the semantic organization skills and semantic recall
in children with hearing disabilities from 7- 12 years.
The study sample consisted of two groups, experimental group and
control group, each one consisted of 30 children.
The results were analyzed by calculating the differences between the
two groups, and indicated the impact of the proposed training program
on improving the semantic organization as well as retrieving the semantic
memory in the hearing-impaired children.

Article Details

How to Cite
Gasmi, A. (2021). Training program to improve semantic organization skills and semantic memory recovery in hearing-impaired children aged 7 to 12 years. AL-Lisaniyyat, 27(1), 507-529. https://doi.org/10.61850/allj.v27i1.144
Section
Articles

References

أبو علام، ر. م. (2005). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية دراسة للجامعات. (ط5).القاهرة.
أبو علام، ر. م. (2011). سيكولوجية الذاكرة وأساليب معالجتها. (ط1). دار المسيرة. عمان.
الإمام، م. ص. (2009). إسماعيل عبد الرؤوف محفوظ. استراتيجيات علاج الاضطرابات اللغوية لذوي الاعاقات: تشخيص. علاج مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
الخطيب، ج. الحديدي، م. استراتيجيات تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة. (ط1). دار الفكر. عمان.
الزريقات، إ.(2003). الإعاقة السمعية. (ط1). دار وائل للنشر. عمان.
الطيب، ر. ع.، رشوان ع.(2006). علم النفس المعرفي الذاكرة وتشفير المعلومات. عالم الكتاب
الظاهر، ق. أ.(2012). صعوبات التعليم. (ط1). دار وائل للنشر. عمان.
فياض، ح. م. (2004). تنمية بعض مهارات الفهم في القراءة عند المعاقين سمعيا بالمرحلة الثانوية رسالة ماجستير في المناهج وطرق التدريس. القاهرة.
باللغة الأجنبية:
Bragard, A., & Maillart, C. (2005). Evaluation et rééducation de l’organisation sémantique chez l’enfant : étude d’un cas clinique. Glossa, 94, 48-69.
Boutard,C., & Bouchet,M. (2011). Mission vocabulaire, ortho édition. Paris
Du Boucheron, G. B. (1981). La mémoire sémantique de l'enfant (Vol. 41). Presses Universitaires de France-PUF.
Liben, L. S. (1985). The development and use of memory strategies by deaf children and adults. Cognition, Education, and Deafness: Directions for Research and Instruction, 66-69.
Jerger, S. &, Damian, M. F., & Tye-Murray, N., & Dougherty, M., Mehta, J., & Spence, M. (2006). Effects of childhood hearing loss on organization of semantic memory: typicality and relatedness. Ear and Hearing, 27(6), 686-702.
Marschark, M., Lang, H. G., & Albertini, J. A. (2001). Educating deaf students: From research to practice. Oxford University Press.
Marschark, M., & Convertino, C., & McEvoy, C., & Masteller, A. (2004). Organization and use of the mental lexicon by deaf and hearing individuals. American Annals of the Deaf, 149(1), 51-61.
Ormel, E. A., & Gijsel, M. A., &Hermans, D., & Bosman, A. M., & Knoors, H., & Verhoeven, L. (2010). Semantic categorization: A comparison between deaf and hearing children. Journal of communication disorders, 43(5), 347-360.
Rossi, J. P. (2005). Psychologie de la mémoire: de la mémoire épisodique à la mémoire sémantique. De Boeck Supérieur.
Sanoi, A.M. (2010). Des mots et des phrase, Solal, collection test et matériels en orthophonie.