The linguistic errors in the written production of 3rd year middle school learners -a study in the light of error analysis

Main Article Content

Mebarka Guemgam
Aicha Djemai

Abstract

This study aims at figuring out the types of linguistic errors that are
repeated in the written production by 3rd year middle school learners,
finding the linguistic and psychological causes, and interpreting them in the
light of the mechanisms of error analysis method and its methodological
procedures.
The linguistics errors have been classified after their specification from
the linguistic subject represented in the written productions of the learners
into: dictation errors, syntactic errors, and semantic errors. They have
been statistically processed to study the distribution of the frequencies,
the percentages, and the significant differences. Moreover, we studied the
distribution of frequencies and the percentages of each category of the
linguistic errors. Then, the results have been analyzed, interpreted, and
processed scientifically.
Findings show that the dictation errors are the most common and frequent,
followed by the syntactic ones. Moreover, there are statistically significant
differences in the degrees of the errors (dictation, syntactic, and semantic).
The interpretation of the findings shows that there are difficulties faced by
the learners in the process of learning the Arabic rules that may be related
to the nature of the linguistic content, the styles used by the teachers, or the
learning environment

Article Details

How to Cite
Guemgam, M., & Djemai, A. (2022). The linguistic errors in the written production of 3rd year middle school learners -a study in the light of error analysis. AL-Lisaniyyat, 28(1), 241-277. https://doi.org/10.61850/allj.v28i1.52
Section
Articles

References

ابن منظور،(د.ت). لسـان العرب. عبد الله على الكبير ومحمد أحمد حسـب الله ومحمد هاشـم الشـاذلي (محررون). القاهرة: دار المعارف.
براون، د.(1994). أسـس تعلم لغة وتعليمها. عبده الراجحي وأحمد علي شـعبان وعلي (مترجمون). بيروت: دار النهضة العربيـة.
التومي، عبد الرحمن.(2015)، الجامع في ديتاكتيك اللغة العربية (مفاهيم، منهجيات ومقاربات بيداغوجية). الرباط : مطبعة المعارف الجديدة.
حسـاني، أحمـد.(2009). دراسـات فـي اللسـانيات التطبيقيـة (حقـل تعليميـة اللغـات) (ط2). الجزائـر: ديـوان المطبوعات الجامعيـة.
- حسن، عباس.(د.ت.) النحو الوافي.(ج.3).(ط4). دار المعارف.
خرما، نايف وحجاج، علي.(د.ت). اللغات الأجنبية (تعلمها وتعليمها ).عالم المعرفة.
دبه، الطيب (2015). للسانيات وقضايا اللغة العربية. الأغواط: مطبعة الرويغي.
- الراجحـي، عبـده. (1995). علـم اللغـة التطبيقـي وتعليـم العربية. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
زايد، فهد خليل. (د.ت). . الأخطاء الشائعة النحوية والصرفية والإملائية .عمان، الأردن: دار اليـازوري.
الشـريف، الجرجانـي.(د.ت). معجـم التعريفـات. المنشاوي محمـد الصديـق (مترجم). القاهـرة: دارالفضيلـة.
-صياح، أنطوان. (2011). تعلمية القواعد العربية.
عريف، هنية. (2015) أخطاء طلبة اللغة العربية في كتابة العدد (دراسة في ضوء المنهج التحليلـي). مجلـة علـوم اللغـة العربيـة وآدابهـا،8(7)، ص.ص 29 51 -. تـم الاسترجاع مـن https://search.emarefa.net/detail/BIM-836578

عطية، محسن علي.(2006). الكافي في أساليب تدريس اللغة العربية. عمان: دار الشروق.
غرمـول، ميلـود وآخـرون.(2017).اللغة العربية( ج2). بيروت ، لبنان : دار الكتب العلمية.
- المغـاوري، إبراهيـم عاطـف محمـد.(2016). الانحراف اللغـوي فـي العربيـة المعاصرة (دراسـة تطبيقيـة بمنهـج تحليـل الأخطاء علـى معجـم الصـواب اللغـوي). مجلـة الدراسـات اللغوية ، 18(2) ، 285-325. تـم الاسترجاع من موقع https://ebook.univeyes/
- المفتشية العامـة للتربيـة الوطنيـة. (2021-2022) . المخطط السـنوي للتعلمـات وآليـات تنفيـذه لمادة اللغـة العربيـة. الجزائـر: وزارة التربيـة الوطنيـة.
يوهانسون.(1982). التعرف على الأخطاء في اللغة الأجنبية وتقويمها. محمود إسماعيل صيني ومحمد إسحاق (محرران) . التقابـل اللغـوي وتحليـل الأخطاء. ص.ص 149 178- الرياض: عمـادة شـؤون المكتبات.

- Alvarez, G., & Perron, D. (1995). Concepts linguistiques en didactique des langues (Linguistic Concepts in the Teaching of Languages).
- Arcaini.E. (1972). principes de linguistique appliquèe. paris: payot.