Delayed language development in children between construction and concatenation Clinical linguistic approach in the light of the concepts of neoKhalilian theory

Main Article Content

Mohammed Arbi Adjed

Abstract

The object of this study is the delay of oral language development in
children according to the concepts of the neo-Khalilian theory. In this context,
we have chosen in this research the following levels of linguistic analysis:
lexis as a semiologic-grammatical unit and syntactic units (tectonies), and
which have been the subject of the formulation of hypotheses which can
be summarized in the existence in the clinical cases studied of difficulties
in the activity of the construction of the nuclei (uṣūl) of the nominal lexis,
as well as the verbal lexis and syntactic units (tectonies). These difficulties
extend further to the activity of concatenation (waṣl) and the generation
(tafrī ̔) of increments from the nominal nucleus; the verbal nucleus and
the syntactic nucleus. The results of this research show that this delay is a
delay of assimilation and internalization of the generating patterns of the
elements of speech (it manifests itself in particular in the level of tectonics
and verbal lexis, which imply a higher level of abstraction compared to the
nominal lexis), it is expressed on two operative activities: construction and
concatenation]. Thus, according to the neo-Kalilian concepts, the child
must acquire the internal hierarchy of language which is based on marātib
(uṣūl and furū ̔); that is to say, the relations of anteriority and posteriority
that exist between linguistic objects or classes of linguistic objects.

Article Details

How to Cite
Adjed, M. A. (2022). Delayed language development in children between construction and concatenation Clinical linguistic approach in the light of the concepts of neoKhalilian theory. AL-Lisaniyyat, 28(1), 303-340. https://doi.org/10.61850/allj.v28i1.54
Section
Articles

References

ابن منظور. لسان العرب. لبنان : دار بيروت للطباعة والنشر.
- أجـد، محمـد عربـي. (2017).تأخر نمو اللغة الشفهية عند الطفل بين الوصف اللساني العيادي والمبادئ العلاجية. مجلة فكر ومجتمع.(38).
- .......(2018).تأخر نمو اللغة الشفهية عند الطفل مقاربة لسانية عيادية في ضوء مفاهيم النظرية الخليلية الحديثة. أطروحة دكتوره قسم الأرطوفونيا.جامعة الجزائر 2.
- الحاج صالح ، عبد الرحمن.(2007).النظرية الخليلية الحديثة: مفاهيمها الأساسية. كراسات مركز البحث العلمي والتقني لتطوير اللغة العربية،(4).
-......(2007). بحوث ودراسات في علوم اللسان. الجزائر: المؤسسة الوطنية للفنون المطبعية.
-......(2012). الخطاب والتخاطب في نظرية الوضع والإستعمال العربية. الجزائر: المؤسسة الوطنية للفنون المطبعية.
-........(2016). البنى النحوية العربية.الجزائر: المؤسسة الوطية للفنون المطبعية
-.....(2012). منطق العرب في علوم اللسان. الجزائر: المؤسسة الوطنية للفنون المطبعبة.
-ناصري بودالي، وهيبة.(2019).دراسة نفسية لسانية لتقييم وتشخيص الحبسة لدى الناطقين باللغة العربية: تطبيق النموذج الخليلي الحديث. مجلة اللسانيات،25(1).
- نواني، حسين.(2018).الأرطوفونيا واللغة العربية: مدخل إلى علم أمراض الكلام.الجزائر: دار الخلدونية.
- - Fouzia, B. (2005). Analyse de la syntaxe chez les aphasiques de Broca et de Wernicke. AL-Lisaniyyat, 10(10), 25-42
- Borel-Maisonny, S. (1966). Les troubles de la parole. L'année psychologique, 66(1), 167-179.
Boumaraf, A. (2010). Les troubles du langage observés au niveau de l’écrit chez les aphasiques arabophones. Revue AL-Lisaniyyat, 14, 97- 136.
- BRONCKART. J.P. (1977). Théories du langage (3e éd.). Bruxelles: Mardaga
- BRUNER. J. S. (1983). Le développement de l’enfant: savoir faire savoir dire. Paris: PUF.
- COQUET .F. (2004). Troubles du langage oral chez l’enfant et l’adolescent. France: Ortho édition
- DE WECK .G., MARRO. P. (2010). Les troubles du langage chez l’enfant description et évaluation. Paris: Masson.
- DUBOIS. J., & al. (2012). Le Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. (2e éd..) Paris: Larousse
- Hadj-salah. A. (2011). Linguistique arabe et Linguistique générale: Essai de Méthodologie et d’Epistémologie du ‘Ilm Al-‘Arabiyya. Alger: ENAG. –
- Hadj-salah. A. (2003). Linguistique et phonétique arabe, Al-lisaniyyat, crstdla, (8), Alger.
- HADJ-SALAH. A. (1979). Linguistique arabe et Linguistique générale: Essai de Méthodologie et d’Epistémologie du ‘Ilm Al-‘Arabiyya.Thèse du Doctorat. Paris Sorbone. 2 vol
- KAIL.M., FAYOL.M. (2000). L’acquisition du langage: Le langage en émergence de la naissance à trois ans (2 e éd .). Paris: PUF
- Rondal, J. A., & Seron, X. (Eds.). (2003). Troubles du langage: bases théoriques, diagnostic et rééducation. Belgique: Mardaga.
- MALEK. N. (1993). Essai de Mise au point d’épreuves de langage pour l’examen d’enfants algérois de 04 ans, 04 ans et demi et 05 ans à partir du test de Chevrie-Muller (Frome P). Université d’Alger, Thèse de Magistère en Orthophonie.2Vol.
- MARTINET. A. (1985). Syntaxe générale. Paris: Armand Colin.
-MARTINET. A. (2008). Eléments de linguistique générale. Paris: Armand Colin.
- NASRI-BOUDALI.O. (2000). Etude de la variation incrémentielle chez les aphasiques de Broca et de Wernicke: application des principes de la théorie néo-khalilienne. Thèse de magistère: pathologie du langage. ENS d’Alger.
- Parisse. C.(2006). Bilan morphosyntaxique. In Estienne. F & Piérart. B. Les bilans de langage et de voix. Paris: Masson.
- PIAGET. J. (1978). La formation du symbole chez l’enfant. (7e éd ..) Paris: Delachaux et Niestlé.
- PIAGET. J. (1976). Le langage et la pensée chez l’enfant. (9e éd..) Paris: Delachaux et Niestlé.
- RICHELLE. M. (1971). L’acquisition du langage. Bruxelles: Dessart.
- SCHELSTRAETE. M.A & al. (2011). Traitement du langage oral chez l’enfant: interventions et indications cliniques. Paris: Masson.
-VYGOTSKY. Lev. S. (1985). Pensée et langage. Paris: édition sociale