The relationship between reading ability, phonological working memory and visual attention in primary school children: A comparative study between normal readers and dyslexics

Main Article Content

Amel Kadouri
Soulef Mecheri

Abstract

The purpose of this study was to explore the relationship between reading proficiency on the one hand and visual
attention on phonological working memory on the other hand, which is a key skill for reading acquisition. A group
of students from grades 4 and 5 were selected on the basis of a number of diagnostic criteria including the score
obtained in word and pseudoword reading. Then, they were classified into two subgroups of readers, normal group
(n = 75) and dyslexics (n = 20). After the implementation of the phonological working memory (oral and visual
forms), and thevisual attention test (letter and object tasks), the main results show the existence of:
- Significant differences between the two groups of readers in phonological working memory for both oral and
visual forms and visual attention.
-Significant correlation between reading and phonological working memory for both verbal and visual forms.
- Significant correlation between reading and visual attention in the letter cancellation task, but not in the images
form.
These findings indicate the importance of the role of the phonological working memory and the visual attention in
the development of reading abilities (recognition and decoding), and have been discussed in light of previous
studies

Article Details

How to Cite
Kadouri, A., & Mecheri, S. (2020). The relationship between reading ability, phonological working memory and visual attention in primary school children: A comparative study between normal readers and dyslexics. AL-Lisaniyyat, 26(1), 137-154. https://doi.org/10.61850/allj.v26i1.555
Section
Articles

References

أبو الديار، مسعد والبحيري، جاد وطيبة، نادية، ومحفوظي، عبد الستار و ايفرات، جون (2012). العمليات الفونولوجية وصعوبات القراءة وصعوبات القراءة والكتابة. الكويت: مركز تقويم وتعليم الطفل.
أبو الديار، مسعد و البحيري، جاد و محفوظي، عبد الستار (2012). قاموس مصطلحات صعوبات تعلم ومفرداتها. الكويت: مركز تقويم وتعليم الطفل
بدوي، أمينة عبد الله والديب، مصطفى محمود (2010). الانتباه البصري والمعالجة البصرية للمعلومات لدى البني ذوي صعوبات القراءة اختبار النظرية اضطراب الانتباه البصري. مجلة الدراسات النفسية. (21). .647-698
برزاوي، نور الهدى (2015). سعة الذاكرة العاملة عند ذوي صعوبات تعلم القراءة. جامعة تلمسان
بوحوش، عمار والذنيبات محمد محمود (1999). مناهج البحث العلمي وطرق إعداد البحوث. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية
. الزيات، فتحي مصطفى (2004) سيكولوجية الأطفال غير العاديين واستراتيجيات التربية الخاصة. الكويت: دار القلم.
الزيات، فتحي مصطفى (2004). دراسة لبعض الخصائص الانفعالية لدى ذوي صعوبات التعلم. من فتحي مصطفى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة جامعة أم القرى- (02)
عبد الفتاح، فوقية(2005). علم النفس المعرفي بين النظرية والتطبيق. القاهرة: دار العربي.
للحلح، أحمد، وأبو بكر، مصطفى (2001). البحث العلمي. الإسكندرية: الدار الجامعية
La Fontaine. D. (2003) ; Comment Fauciller ; développer et Évalues Compréhension des
textes aux déferrent étape de da la scolarité.
Layes, S., Lalonde, R., Mecheri, S., & Rebaï, M. (2015). Phonological and cognitive reading
related skills as predictors of word reading and reading comprehension among Arabic
dyslexic children. Psychology, 6, 20-38.
Swanson H ,L (1999) . Short – term memory & working memory do both contribute to out
understanding of academic a children & abuts with learning disabilities