Literary text as a cognitiveLinguistic Subject

Main Article Content

Soumaya Ibrir

Abstract

This study aims to treat the literary text as a cognitive linguistic subject that is open to many
interdisciplinarities and diverse intertwined concepts. These ones are organized in a special
linguistic system based on a specific cognitive and conceptual construct. In order to be understood,
represented, analyzed and interpreted, this linguistic system needs to benefit from cognitive
sciences in general, and particularly from cognitive linguistics.

Article Details

How to Cite
Ibrir, S. (2020). Literary text as a cognitiveLinguistic Subject. AL-Lisaniyyat, 26(1), 227-235. https://doi.org/10.61850/allj.v26i1.562
Section
Articles

References

- إبرير، بشير، ،2015، الأدب العربي و مجتمع المعرفة من أجل ذوق أدبي جديد، أعمال الملتقى الثامنالمقارن،قسم اللغةالعربيةوآدابها،مخبرالأدب العام والمقارن، جامعةباجي
مختار عنابة .
- إبرير، بشير، ،2015 في شعرية الرسم الكاريكاتيري، الملتقى الدولي الاول/ الشعرية وتحليل الخطاب،أيام 6/5/4 ماي ،5102قسم اللغةالعربيةوآدابها، جامعةباجي مختار، عنابة
-الأوراغي،محمد، ،2013 الوسائط اللغوية، أفول اللسانيات الكلية، سلسلةقضايا لسانية،منشو راتضفاف،ومنشورات الاختالف، الجزائر،ط.2
- الباهي، حسان، ،2012 الذكاء الاصطناعي و تحديات مجتمع المعرفة، حنكة الآلةأمام حكمة العقل،إفريقيا الشرق، المغرب.
- غاليم، محمد، ،2008 اللغةوالادب في السياق المعرفي، مؤتمر النقد الادبي الثاني عشر، 24/2 تموز،قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة اليرموك، إربد،الأردن، المجلد الاول
، إشراف وتحرير: نبيل علي و محمود دراسبة
- شاكر، عبد الحميد،2001، التفضيل الجمالي، دراسة في سيكولوجية التذوق الفني، عالم المعرفة،267لمجلس الأعلى للثقافةوالفنون، الكويت، عدد
- عادل،مصطفى، .2014
- غاليم، محمد، ،2015 اللسانيات والادب مبحثان معرفيان، مجلة البالغة والنقد ألادبي، العدد،3.المغرب
- عادل،مصطفى، ،2014 الشكل الدال،دراسةفي إلاستيطيقا الشكليةوقراءة في كتابةالفن،ط،1داررؤيةللنشر والتوزيع،مصر
- نبيل،علي، ،2000 الثقافةالعربيةوعصر المعلومات، تصور لمستقبل الخطاب الثقافي العربي، سلسلةعالم المعرفة،رقم265
- DUBOIS, Michel , 2007 , la construction métaphorique du collectif en l’année socioligique,
PUF , Paris , vol 57