Measurement of psychometric characteristics of the oral naming test DO 80 to detect lexical errors of Broca’s aphasia in the Algerian cultural environment

Main Article Content

Hafidha Taboudjema
Fatima Zinet

Abstract

The present study aims to verify the validity and reliability of the DO80 test, for detecting lexical
errors in subjects suffering from Broca's aphasia in the Algerian environment. To do this, we have
applied the test to a sample of (80) subjects suffering from Broca's aphasia who are in several
clinics and hospitals in the wilaya of Algiers. The study showed after statistical processing of the
results, that the test has a high degree of validity, which appears in referee validity and constructive
validity. In addition, the test achieved a high level of stability using Cronbach's coefficient, which
allows us to conclude that the test is valid and stable and that we can apply it in the Algerian
cultural environment.

Article Details

How to Cite
Taboudjema, H., & Zinet, F. (2023). Measurement of psychometric characteristics of the oral naming test DO 80 to detect lexical errors of Broca’s aphasia in the Algerian cultural environment. AL-Lisaniyyat, 29(2), 86-115. https://doi.org/10.61850/allj.v29i2.588
Section
Articles

References

Alajouanine.Th. (1986). L'aphasie et le langage pathologique. Paris: Ballière et Fils.
Anastasi, A. (1990). Psychological testing. New York: MC Millan.
Bouattour, N., Ferhat, N., Dammak, M., & Mihiri, C. (2017). Adaptation et validation de
la dénomination orale d'images 80 chez la population Tunisienne. Revue Neurologique,
173(03), pp. 57-58.
Brahimi, S. (1999). L'agrammatisme dans l'aphasie de Broca et l'aphasie de conduction,
approche neuro-psycho-linguistique à travers l'adaptation à la langue arabe et le
réetalonnage du Boston Los Angeles Morphology Syntaxe Battery of Goodglasse. (thése
de doctorat d'état). IPE.
Laveault.D, & Gregoire, J. (2002). Introduction aux théories des tests. Belgique: De Boeck.
Lindquist, E. F. (1951). Educatinal measurement classic. Reprint. Hardcover.
Nespoulous, J. L. (1999). Linguistique, pathologie du langage et cognition. De la maison
des Sciences de l'homme.
Ombredane, A. (1951). L'aphasie et l'élaboration de la pensée explicite. Paris: PUF.
Zellal.N. (1986). L'aphasie en milieu clinique Algérien, étude psychologique et linguistique
(thése de doctorat d'état), S/D.Cohen. Paris.
رجاءأبو عالم.(2006). مناهج البحث في العلوم النفسية و التربوية. القاهرة: دار النشر للجامعات
سامي محمد ملحم. (2002). القياس و التقويم في التربية و علم النفس. عمان:دارالمسيرة
عالم بدوي. (2004). النمذجة باملعادالت البنائية. لغة جديدة للتفكير في العلوم اإلنسانية واالجتماعية. بحوث مؤتمر التفكير العلمي و
تكامل المعرفة. كلية األداب، مصر: جامعة عين الشمس
قاسم علي الصراف.(2002). املقياس و التقويم في التربية و التعليم. الكويت: دارالكتاب الحديث
محمد طلعت عيس .(1971). تصميم و تنفيذ البحوث اإلجتماعية. مصر: مكتبة القاهرة
ملياء حسان. (2013). الكشف عن اضطربات الحساب ومعالجةاألعدادلدى الطفل الجزائري )11-6 سنة ( من خالل تكييف و تقنين
البطارية R-ZAREKI على البيئة الجزائرية. Sciences de l'homme، 5(6).ص ص .137-122
لينة بلال. (2015). ترجمةوتقنينبطاريةجونلويسأدريان2007 لتقييم القدراتاملعرفيةواإلجتماعيةالعاطفيةلألطفال املتوحدينب
مجلةاملواقفللبحوثوالدراسات في املجتمعوالتاريخ، )10(.ص ص .366-347
فتوح سليمة. (2021). تكييف بطارية
EEL-N لتقييم القدرات النفس لسانية عند الطفل من 4 إلى 6 سنوات. مجلة الشامل للعلوم
التربويةواالجتماعية، 4)02(، ص ص.541-527