Obstacles to evaluating education systems in developing countries
Main Article Content
Abstract
Countries around the world seek to develop their education systems and keep pace with civilization by scientific and cognitive development in various areas of life. They seek to invest in rising generations. This represents the main objective of any education system. For that, each country has a particular strategy through which it achieves its main objectives. Developing countries seek to achieve such goals. However, they face a number of difficulties and obstacles that prevent them from achieving their goals, such as:
- Adopting of an ambiguous strategy and taking hasty and improvised decisions in the management of the education sector.
- Weakness of the budget allocated to the education sector compared to that allocated by developed countries in terms of education.
- Overcrowding of educational classes and lack of modern technological means in educational institutions and in the classroom.
Based on what has been proposed, our study ends with a set of proposals, which are:
- Evaluating all the elements of the teaching-learning process separately, and then combining them in order to facilitate dealing with the part compared to the whole.
- Supporting strengths, addressing weaknesses and adopting a long-term, well-defined strategy.
Keywords: obstacles of evaluation, education systems, developing countries, ambiguous strategy.
Article Details
References
العمايرة، محمد حسن. (2007): المشكلات الصفية السلوكية – التعليمية – الأكاديمية مظاهرها أسبابها علاجها، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
راشد وائل (2012): دور مؤشرات التعليم الاقتصادي في النهوض بالتعليم التربوي في البصرة، مجلة العلوم الاقتصادية، 27 – 79، (29) 8.
جودة أحمد سعادة، فهد بن علي العميري(2019): تقويم المناهج بين الاستراتيجيات والنماذج، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
خليل، نبيل سعد. الصغير، كاتيا أمين. (2022): التربية الدولية بين الهوية الثقافية القومية والتعددية الثقافية، مصر: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
صليبا، جميل. (1962): مستقبل التربية في الشرق العربي، منشورات كلية التربية بجامعة دمشق: مطبعة جامعة دمشق.
وسالم، سيد علي أحمد. أحمد، محمد. (2005): التقويم في المنظومة التربوية،الرياض: مكتبة الرشد.
مصطفى، عبد السميع محمد. وجبهان، السيد، كمال محمد. (2006): قضايا تربوية معاصرة، الطبعة الأولى، دار السحاب للنشر والتوزيع.
-الدراسات:
ممدوح، أيمن. عابد. محمد. الدعيس ناجي إسماعيل، رقية. ناجي إسماعيل الدعيس، صفية. (ب ت): دراسة تقويمية لبرنامج الماجيستير في المناهج وطرق التدريس من وجهة نظر الطلاب، بنظام التعليم عن بعد، بكلية التربية، ماليزيا: جامعة المدينة العالمية.
ناهد عبد الله موسى (ب. ت): أنماط تقويم أداء المدارس الأهلية (بالمملكة العربية السعودية)، كلية التربية، جامعة الملك فيصل الأحساء المملكة العربية السعودية.
-الكتب الأجنبية:
APEC (2006) conference on Evaluation as a Tool in Educational planning’ best practices in Evaluation of Educational Programs Asia-Pacific Economic Cooperation ,p.126
Association for Supervision and Curriculum Development (2005) lexicon of learning. http://www.ascd.org/.
Keating s. & Deboor‚ S. (2017). Curriculum Development and Evaluation in nursing Education‚ 4 edition‚ Now Yourk: springer-publishing company.
Lewis & Scott‚ A. (2006). The importance of evaluation during curriculum development: the SNAB experience‚ School Science Review‚ 88 (323) ‚ 119 – 126.
School Accountability Framework Review National and International perspectives and Approaches Research Papers –Detailed Ofsted- Background ‚ (2006) Previous‚ Current‚ Strengths and Weaknesses (May).
Iosifescu S. (2002). School development and quality assurance, workshop, the international conference of self-evaluation, create a mirror for your school, Sibiu,Romania , 25_29 september P.1.
Theodore R. Mitchell Dean (2000)‚ What Makes a Good School ? A Guide Parents Seeking Excellence in Education‚ the Center for Research on Evaluation‚ Standards & Student Testing ( CRESST)‚ Los Angeles.