Impact of listening in the motivation of learning Arabic for non-native speakers - Field study-

Main Article Content

Zineb Bouriah
Mohamed Hathout

Abstract

The study aimed to reveal the impact of listening skill on the motivation of learning Arabic for non-speakers. To achieve the study's objectives, the researcher used the analytical descriptive curriculum by applying the electronic questionnaire to a random sample of 64 non-Arabic-speaking students at Arabic-language learning centers in the Algerian capital. The results of the study revealed that the overall level of proficiency in listening in Arabic for non-speaking students was moderate. The results also showed that the level of motivation in its various dimensions (sedentary, integrative motivation) for learning Arabic for non-speaking students in the Arabic language learning centers in the Algerian capital was high. The results also indicated the impact of listening on the mediocrity of learning Arabic for non-speakers, and the impact of listening on the integral motivation of learning Arabic for non-speakers. The study recommended that students should be encouraged to develop their language abilities by practicing Arabic in daily life and seeking opportunities to actively listen and communicate with Arabic speakers.

Article Details

How to Cite
Bouriah, Z., & Hathout, M. (2024). Impact of listening in the motivation of learning Arabic for non-native speakers - Field study-. AL-Lisaniyyat, 30(2), 46-60. https://doi.org/10.61850/allj.v30i2.708
Section
Articles

References

إيمان بنت محمد بن زيد المعولية. (2021). أثر توظيف تقنية البودكاست في تنمية مهارة الاستماع في مادة اللغة الانجليزية لدى طلاب الصف الأول بمحافظة، جنوب الباطنة. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية،10 (1).
بسمة حازم العلواني نصري. (2014). مهارة الاستماع دراسة في مجال تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. مجلة كلية اللاهوت بجامعة دوكوز إيلول،( 39).
طاهرة يوسف السعدي. (2023). الدافعية بين تعلم اللغة الأم وتعلم اللغة الثانية "دراسة لسانية مقارنة". مجلة كلية التربية، (121).
عبد القادر محمود هلال. (2021). مستوى تمكن معلمي اللغة العربية من أساليب تنمية مهارات الاستماع الإبداعي لدى طلاب المرحلة المتوسطة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية،12 (36).
عزيزين القيسى. (2017). أثر الطريقة السمعية الشفوية البصرية في تحسين مهارتي الاستماع والتحدث والدافعية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في الجامعات الأردنية، رسالة دكتوراه. الأردن: الجامعة الأردنية.
فاتن حمد مفضي الرواحنة. (2015). الدافعية التكاملية والوسيلية في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وعلاقتها بمفهوم الذات الأكاديمي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مديرية التربية والتعليم لقصبة الزرقاء. الزرقاء، الأردن: الجامعة الهاشمية.
محمد الخوالدة، عبد الناصر الجراح، وفيصل الربيع. (2013). دافعية تعلم اللغة العربية لدى الناطقين بغيرها في الأردن وعلاقتها ببعض المتغيرات.
محمد علي الخوالدة، عبد الناصر ذياب الجراح، وفيصل خليل الربيع. (2014). دافعية تعلم اللغة العربية لدى الناطقين بغيرها في الأردن وعلاقتها ببعض المتغيرات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،10(2).
محمود البطل. (2017). تدريس مهارة الاستماع: النظرية والتطبيق. تأليف خالد حسين أبو عمشة، الدليل التدريبي في تدريس مهارات اللغة العربية وعناصرها للناطقين بغيرها النظرية والتطبيق. الرياض: دار وجوه للنشر والتوزيع.
Asrul, A. (2018). . (2018). The relationship between students’ motivation and their listening achievement at English language education
study program of Khairun University. EDUKASI- Journal Pendidikan, 16(2).
D Xuan، W. M. Ismail، و M. A Zailani. (2020). Non-Native Arabic Learners’ Social Media Usage and Motivation Influencing Learning of Arabic Language in Malaysian Public Universities. International Journal of Language Education , 4(2).
Duressa, B., Woldemariam, G., & Wakjira, A. (2022). The Effects of Listening Strategies Instruction on EFL Students’ Listening Achievements and Motivation. East African Journal of Social Sciences and Humanities, 7(2).
Harsa, W. (2019, Sumatera Utara). The Effect of English Audio Media and Motivation on the Student ‘s Listening Achievement in SMK Dwiwarna Medan. 66th TEFLIN International Conference and English Language Education Expo. Sumatera Utara, Indonesia: Universitas Negeri Medan.
Zamri, M., Nurulasyikin, M., Kamarul, S., & Nik, M. (2009). Relationship between Arabic Listening Skills and Motivation. The International Journal of Learning Annual Review, 16(5).

Romanized References

al-Maʿūliyya, Īmān bint Muḥammad ibn Zayd. (2021). Athar tawẓīf tiqniyyat al-būdīkāst fī tanmiyat maharat al-istimāʿ fī māddat al-lugha al-Injilīziyya ladā ṭullāb al-ṣaff al-awwal bi-muḥāfaẓat Janūb al-Bāṭina. Al-Majalla al-Duwaliyya li-l-Dirāsāt al-Tarbawiyya wa-l-Nafsiyya, 10(1).

al-ʿAlwānī Naṣrī, Basma Ḥāzim. (2014). Mahārat al-istimāʿ: dirāsa fī majāl taʿlīm al-lugha al-ʿArabiyya li-ghayr al-nāṭiqīn bihā. Majallat Kulliyyat al-Lāhūt bi-Jāmiʿat Dūkūz Īlūl, (39).

al-Saʿdī, Ṭāhira Yūsuf. (2023). Al-dāfiʿiyya bayna taʿallum al-lugha al-umm wa-taʿallum al-lugha al-thāniyya: dirāsa lisāniyya muqārana. Majallat Kulliyyat al-Tarbiyya, (121).

Hilāl, ʿAbd al-Qādir Maḥmūd. (2021). Mustawā tamakkun muʿallimī al-lugha al-ʿArabiyya min asālīb tanmiyat mahārāt al-istimāʿ al-ibdāʿī ladā ṭullāb al-marḥala al-mutawassiṭa. Majallat Jāmiʿat al-Quds al-Maftūḥa li-l-Abḥāth wa-l-Dirāsāt al-Tarbawiyya wa-l-Nafsiyya, 12(36).

al-Qaysī, ʿAzīzīn. (2017). Athar al-ṭarīqa al-samʿiyya al-shafawiyya al-baṣariyya fī taḥsīn maharatay al-istimāʿ wa-l-taḥadduth wa-l-dāfiʿiyya ladā mutaʿallimī al-lugha al-ʿArabiyya al-nāṭiqīn bighayrihā fī al-jāmiʿāt al-Urdunniyya (PhD thesis). al-Urdunn: al-Jāmiʿa al-Urdunniyya.

al-Rawāḥna, Fāṭin Ḥamad Mufaḍḍī. (2015). Al-dāfiʿiyya al-takāmuliyya wa-l-wasīliyya fī taʿallum al-lugha al-Injilīziyya ka-lugha ajnabiyya wa-ʿalāqatuhā bi-mafhūm al-dhāt al-akādīmī ladā ṭullāb al-ṣaff al-ʿāshir al-asāsī fī mudīriyyat al-tarbiyya wa-l-taʿlīm li-Qaṣbat al-Zarqāʾ. Zarqāʾ, al-Urdunn: al-Jāmiʿa al-Hāshimiyya.

al-Khawālda, Muḥammad; al-Jarrāḥ, ʿAbd al-Nāṣir; al-Rabīʿ, Fayṣal. (2013). Dāfiʿiyyat taʿallum al-lugha al-ʿArabiyya ladā al-nāṭiqīn bighayrihā fī al-Urdunn wa-ʿalāqatuhā bi-baʿḍ al-mutaghayyirāt.

al-Khawālda, Muḥammad ʿAlī; al-Jarrāḥ, ʿAbd al-Nāṣir Dhiyāb; al-Rabīʿ, Fayṣal Khalīl. (2014). Dāfiʿiyyat taʿallum al-lugha al-ʿArabiyya ladā al-nāṭiqīn bighayrihā fī al-Urdunn wa-ʿalāqatuhā bi-baʿḍ al-mutaghayyirāt. Al-Majalla al-Urdunniyya fī al-ʿUlūm al-Tarbawiyya, 10(2).

al-Baṭal, Maḥmūd. (2017). Tadrīs maharat al-istimāʿ: al-naẓariyya wa-l-taṭbīq. In: Abū ʿAmsha, Khālid Ḥusayn (Ed.), Al-dalīl al-tadrībī fī tadrīs mahārāt al-lugha al-ʿArabiyya wa-ʿanāṣirihā li-l-nāṭiqīn bighayrihā: al-naẓariyya wa-l-taṭbīq. al-Riyāḍ: Dār Wujūh li-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ.