Readability: A study on its levels, success factors, and measurement tools

Main Article Content

Houaria El hadj Ali

Abstract

This research paper aims to shed light on the importance of readability. I first presented some definitions of the concept of readability, for which there is hardly an agreement on a unified definition. Then I moved on to talk about the importance of readability, which is relied upon to solve various educational problems facing learners. I also mentioned levels of readability and methods for measuring its percentage, which have developed over the years, and finally touched on the Mention some factors associated with readability success.


Among the most prominent results reached are: Readability solves several educational problems, such as reading weakness and other things that hinder the learners’ path. It also depends on preparing school books according to the learners’ abilities to ensure that they understand what they read. The readability of textbooks must also be measured before they are approved by specialists in education sector, in order to ensure that these texts are appropriate for the ability of learners at various educational levels.

Article Details

How to Cite
El hadj Ali, H. (2024). Readability: A study on its levels, success factors, and measurement tools . AL-Lisaniyyat, 30(2), 99-109. Retrieved from https://crstdla.dz/ojs/index.php/allj/article/view/712
Section
Articles

References

مصطفى، أمية حسن. (2021). أثر الانقرائية باستخدام الطريقة الصوتية في تنمية مهارات القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة جامعة جنوب الوادي الدولية للعلوم التربوية، (6)
أبو عمشة، خالد حسين. (د. ت). المقروئية ماهيتها وأهميّتها وكيفية قياسها. تم الاسترجاع من موقع https://www.alukah.net
اللامي، رحيم علي صالح؛ الزويني، ابتسام صاحب. (2014). المقروئية: مستوياتها، العوامل المؤثرة فيها، صعوبات تطبيقها. مجلة كلية التربية (17)، (ص ص 172-182).
الحويطي، سحر سالم. (2010). مستوى مقروئيّة كتاب التّاريخ للصّفّ السّادس الأساسيّ في محافظة غزّة وعلاقته ببعض المتغيّرات. رسالة ماجستير. الجامعة الإسلاميّة غزّة.
محمود، سعاد جابر. (2012). قياس انقرائية كتب اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية باستخدام برنامج كمبيوتر وأحكام معلميها. المجلة الدولية للأبحاث التّربويّة (31)، (ص ص 89-121).
البردي، عاطي بن عطية بن مقبل. (1433). مستوى مقروئيّة ودرجة إشراكيّة كتاب اللّغة العربيّة للصّفّ الرّابع الابتدائيّ في المملكة العربيّة السّعوديّة. رسالة ماجستير. جامعة مؤتة
عبد اللطيف المومني؛ المومني، محمد. (2011). مستوى مقروئية كتاب اللغة العربية للف الرابع الأساسي في الأردن. مجلة جامعة دمشق، 27(3-4)
الموسوي، علي فاضل. (2019). الاتّجاهات الحديثة في طرائق تدريس مقروئيّة النّصوص القرائيّة. العراق: مكتب اليمامة للطباعة والنّشر.
السّرحاني، عون بن محمّد عامر. (2011). إشراكية كتاب اللّغة العربيّة للصف الرّابع الابتدائيّ في المملكة العربيّة السّعودية.
قسم المناهج والتّدريس، جامعة مؤتة. الأردن
إيزر، فولفغانغ. (د. ت). فعل القراءة نظرية جماليّة التّجاوب (في الأدب). المغرب: منشورات مكتبة المناهل.
جوارنة، محمد. (2008). مستوى مقروئية كتاب التربية الاجتماعية والوطنية للصف الرابع الأساسي في الأردن. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 4(2)، (ص ص 125-136).