Language Acquisition in Children through the Writings of Abderrahmane Hadj-Salah
Main Article Content
Abstract
This article explores the process of language acquisition in Arabic-speaking children through the lens of Abderrahmane Hadj-Salah’s writings, particularly those rooted in Neo-Khalilian theory. It focuses on his vision of the acquisition process, anchored in key Arabic linguistic concepts. The study reveals that the theory’s proposed linguistic levels (MARᾹTIB) provide a foundation for understanding how typically developing children acquire language. Its value lies in detailing how speech elements are formulated through the concept of the Pattern (MIṮĀL) at each level, and the abstraction activities involved, in line with Piagetian thought. Early in development, children internalize linguistic structures from auditory input (masmūʽ) and generate Pattern (MIṮĀL-s) to express various linguistic levels. This generative capacity varies by child, depending on individual abstraction abilities. According to Hadj-Salah, language acquisition reflects maturation in the use of generative Patterns (MUṮŪL), progressing from Aṣl to its increments. The Pattern MIṮĀL thus serves as a conceptual bridge between Arabic linguistic theory and cognitive science.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
الحاج صالح ع. (1973). مدخل إلى علم اللسان الحديث(4): أثر اللسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة العربية. AL-Lisaniyyat، 4(1)، 17-80. 80. https://asjp.cerist.dz/en/article/35680
الحــاج صالح .ع. (2012). بحوث و دراسات في علوم اللسان. الجزائر: موفم للنشر.
الحاج صالح .ع. (2012). بحوث و دراسات في اللسانيات العربية(الجــــــزء الأوّل). الجزائـــــــر: المؤسسة الوطنية للفنون المطبعية.
الحاج صالح .ع. (2007). بحوث و دراسات في اللسانيات العربية(الجــــــزء الثاني). الجزائـــــــر: المؤسّسة الوطنية للفنون المطبعية.
الحاج صالح .ع. (2007). بحوث و دراسات في علوم اللسان. الجزائر: المؤسّسة الوطنية للفنون المطبعية.
الحاج صالح .ع. (2012). منطق العرب في علوم اللسان. الجزائر: المؤسّسة الوطنية للفنون المطبعية.
الحاج صالح .ع. (2016). البُنى النحوية العربية. الجزائر: المؤسّسة الوطنية للفنون المطبعية.
بن زروق.ح. (1994). نظريات حصول ملكة اللغة عند العلماء العرب. مجلة اللغة والأدب. 3(1)، 151-165. https://asjp.cerist.dz/en/article/110367
طـالب الإبراهيمي .خ. (2006). مبادئ في اللسانيات. الطبعة الثانية. الجزائر: درا القصبة، الجزائر.
عبده.د. (1984). دراسات في علم اللغة النفسي. الكويت: المطبوعات الجامعة.
محمد ح. ه. (2019). قاموس مصطلحات اللسانيات في فكر العلامة عبد الرحمن الحاج صالح - قراءة في الرصيد والمفاهيم-. المرتقى, 2(1), 81-91 https://asjp.cerist.dz/en/article/128050
مسعود ب. (2019). العلامة العدمية في اللسانيات العربية من خلال كتابات عبد الرحمن حاج صالح. المرتقى, 2(1), 92-107. https://asjp.cerist.dz/en/article/128051
معزوزن. س. (2019). إشكالية المصطلح اللساني عند عبد الرحمان الحاج صالح وأزمة الإشكال. المرتقى, 2(1), 36-47.
Bragard. A & Piérart. B. (2006). Bilan lexical et sémantique. In Estienne. F & Piérart. B. Les bilans de langage et de voix fondements théoriques et pratiques. Paris : Masson.
Coquet.F. (2016). Langage oral : principes généraux pour l’intervention orthophonique. In Kremer. J-M, Lederlé. E, Maeder. C. Interventions dans les troubles du langage oral et de la fluence. Paris : Lavoisier.
Daviault. D. (2011). L’émergence et le développement du langage chez l’enfant. Canada : Edition Chenelière Education.
Keller. E. (1985). Introduction aux systèmes psycholinguistiques. Canada : édition Gaëtan Morin.
Hadj-Salah. A. (2011). Linguistique arabe et Linguistique générale : Essai de Méthodologie et d’Epistémologie du ‘Ilm Al-‘Arabiyya. 2 volumes. Alger : ENAG.
Hadj-Salah. A. (2003). Linguistique et phonétique arabe, AL-LISANIYYAT, CRSTDLA, N°08, Alger. https://asjp.cerist.dz/en/article/35638
Kail. M., Fayol.M. (2000). L’acquisition du langage: Le langage en émergence de la naissance à trois ans. 2ème édition. Paris : PUF.
Martinet, A. (2008). Eléments de linguistique générale. Paris : Armand colin.
Piaget, J. (1967). Biologie et connaissance. Paris : Gallimard
Piaget, J. (1973). Le développement de la notion de temps chez l’enfant. 2e éd. Paris : PUF.
Piaget, J. (1972). Problème de psychologie génétique. Paris: Gonthiers/Denoël.
Piaget, J. (1977). Le structuralisme. 5e éd. Paris : PUF.