آفاق التدريب قبل الخدمة: بين الإنجازات والتحديات

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

نزيهة بن عصمان

الملخص

تتمثل مهمة التعليم العالي في جميع أنحاء العالم في تكوين مواطنين مسؤولين مجهزين بالمعرفة وأكثر من ذلك، الإحساس "بالبراعة".
في السياق الجزائري، يواجه التعليم مشكلة من حيث النوعية في ممارسات التدريس والتطوير المهني للمعلمين، من الطور الابتدائي إلى الثانوي. تعد جودة التدريب قبل الخدمة أحد منشئي المشكلة المذكورة. في الواقع، عند تحديد الأهداف، يبقى النمو المعرفي للمتدربين الجدد في الجامعة مهمًا، ولكن النقطة الهامة الأخرى هي تزويد هؤلاء المعلمين المستقبليين بالجاهزية اللازمة لدخول عالم التدريس. وبهذا يطلب من المؤسسات تلبية احتياجات المتدربين والمتطلبات المهنية.
يتناول التدريب الفعال قبل الخدمة في التعليم العالي تحسين جودة التعليم ونتائج التعلم، ويطرح مجموعة من التحديات في وقت يحتاج فيه القطاع الجامعي إلى ضمان الممارسات التربوية الجيدة. ومن ثم، فإن هذه المداخلة هي محاولة لمناقشة الضرورة الملحة لتحسين جودة التدريب قبل الخدمة في جامعاتنا ومؤسساتنا وتربط أوجه القصور الفعلية التي يشعر بها كل من المدربون والمتدربون. ستتم هذه الدراسة من خلال استبيان الطلاب ومقابلة المعلمين وانعكاسات الطلاب .قد تعالج الاقتراحات كلا من الممارسين وصناع القرار لمعالجة أوجه القصور.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

كيفية الاقتباس
بن عصمانن. (2021). آفاق التدريب قبل الخدمة: بين الإنجازات والتحديات. AL-Lisaniyyat, 27(2), 44-58. https://doi.org/10.61850/allj.v27i2.167
القسم
Articles

المراجع

- Carnoy, M. (2007). Improving quality and equity in world education:
A realistic assessment. Stockholm University Institute of International
Education, September. System and policy dimensions ofprofessional
development, 177.
- Chesley, G. M., & Jordan, J. (2012). What’s Missing from Teacher Prep.
Educational Leadership, 69(8), 41‑45.
- Cordingley, P., Higgins, S., Greany, T., Buckler, N., Coles-Jordan, D., Crisp,
B., Saunders, L., & Coe, R. (2015). Developing great teaching : Lessons from
the international reviews into effective professional development.
- Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2007). Preparing teachers for a
changing world : What teachers should learn and be able to do. John Wiley
& Sons.
- Darling-Hammond, L., Pacheco, A., Michelli, N., LePage, P., Hammerness,
K., & Youngs, P. (2005). Implementing curriculum renewal in teacher
education : Managing organizational and policy change. Preparing teachers
for a changing world: What teachers should learn and be able to do, 442-479.
- Eren, A., & Tezel, K. V. (2010). Factors influencing teaching choice,
professional plans about teaching, and future time perspective : A mediational
analysis. Teaching and Teacher Education, 26(7), 1416‑1428.
- Freeman, D. (1989). Teacher training, development, and decision making :
A model of teaching and related strategies for language teacher education.
TESOL quarterly, 23(1), 27‑45.
- Gest, S. D., & Gest, J. M. (2005). Reading tutoring for students at academic
and behavioral risk : Effects on time-on-task in the classroom. Education and
Treatment of Children, 25-47.
- Harmer, J. (1998). How to teach English. Essex. Addison Wesley Longman
Limited. Hetherington, A.(1985) Assessing the suitability of reading materials
for ESL students. TESL Canada Journal, 3(1), 37‑51.
- Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching. London/New
York, 401-405.
- Kaye, C. B. (2004). The complete guide to service learning : Proven, practical
ways to engage students in civic responsibility, academic curriculum, & social
action. Free Spirit Publishing.
- Mergler, A. G., & Spooner-Lane, R. (2012). What pre-service teachers need to
know to be effective at values-based education. Australian Journal of Teacher
Education (Online), 37(8), 66‑81.
- Musset, P. (2010). Initial teacher education and continuing training policies
in a comparative perspective : Current practices in OECD countries and a
literature review on potential effects.
- Richards, J. (2011). JALT2011 Plenary speaker article : Exploring teacher
competence in language teaching. JALT Journal, 35(4), 4‑2.
- Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for
language teachers : Strategies for teacher learning. Ernst Klett Sprachen.
- Schwille, J., Dembélé, M., & Schubert, J. (2007). Global Perspectives on
Teacher Learning : Improving Policy and Practice. International Institute for
Educational Planning (IIEP) UNESCO.
- Stronge, J. H. (2018). Qualities of effective teachers. ASCD.
- Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good teachers
good. A.
- Tardif, M. (2001). Pre-service Teacher Training Programs: Outcomes of recent
reforms and new trends towards effective professional training. Pan Canadian
Education Research Program Symposium.
- Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: An
international review of the literature. International Institute for Educational
Planning Paris.
- Willingham, D. T., & Like, W. D. S. (2009). School? : A Cognitive Scientist
Answers Questions About, How the Mind Works and What It Means for the
Classroom. Jossey-Bass, San Francisco, CA.