Manifestations of the Speaking Self in the Debates of the Holy Qur’an

Main Article Content

Ouahiba Khabil

Abstract

The topics of the debates are based on the consideration that they are an oral discourse in the process of pronouncing words in a deliberative manner between the presenter and the objector, so that the plurality of the subject voices expresses their entities and roles in the text.


This phenomenon, specific to verbal interaction, is what inspired us to address the issue of the polyphony of the subject voices in some models of the debates of the Holy Qur’an (the debates of Noah, Abraham and Moses, peace be upon them), given that verbal interaction in its most complete forms and its most eloquent objectives is found in the Holy Qur’an, which is a unique model in the meaning and construction that humanity refers to. In our study, we have exploited the "integrated deliberative" theses that focus on the speaker and the characteristic of "plurality" inherent in interactive discourse in an apparent or implicit manner, so that it is divided into self-production and receptivity on the one hand, and argumentation and controversy on the other hand.

Article Details

How to Cite
Khabil, O. (2024). Manifestations of the Speaking Self in the Debates of the Holy Qur’an. AL-Lisaniyyat, 30(1), 130-146. https://doi.org/10.61850/allj.v30i1.651
Section
Articles

References

المراجع:
أبو حيان التوحيدي. (د ت). الإمتاع والمؤانسة. أحمد أمين وأحمد الزين(مترجمان). بيروت: دار مكتبة الحياة.
ادراوي العياشي. (2012). الحوار الاختلافي أو مسلك التناظر الكلامي، مساهمة في إعادة بناء أصول التخاطب. المغرب : إفريقيا الشرق.
باتريك شارودو، ومانغنو دومينيك. (2008). معجم تحليل الخطاب. عبد القادر المهيري و صمود حمّادي (مترجمان). تونس: دار سيناترا، المركز الوطني للترجمة.
باديس، نرجس. (2018). تجذّر الذّاتيّة في النّظام اللّغوي. تونس: الدّار التّونسيّة للكتاب.
بن عاشور، الطّاهر. (1984). تفسير التّحرير والتّنوير (ج 12). تونس: الدار التونسية للنشر.
بن عاشور، الطاهر. (1984).تفسير التّحرير والتّنوير(ج 24). تونس: الدار التونسية للنشر.
بن عاشور، محمد الطاهر. (1984). تفسير التّحرير والتّنوير ( ج 16). تونس: الدار التونسية للنشر.
بن عاشور، محمد الطّاهر. (1984). تفسير التّحرير والتّنوير(ج17). تونس: الدّار التونسيّة للنّشر.
تابتي، يمينة. (2016-2017). المتكلّم في حكم ابن عطاء الله السكندري –دراسة تداوليّة- أطروحة لنيل شهادة الدكتوراه. الجزائر: جامعة مولود معمري تيزي وزو.
حمّادي صمود. (د ت). الحجاج في المقام المدرسي: ملاحظات حول تعليم الحجاج في المرحلة الثّانيّة في التّعليم الأساسي. تونس: كليّة الآداب.
حمداوي . (2015).أنواع المقاربات البوليفونية و في تحليل الملفوظات والنّصوص والخطابات. الأولولة الأدبية واللغوية
Récupéré sur: https://www.alukah.net/literature_language/0/93239/%D8%A3%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%81%D9%88%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%
الزمخشري، جار الله. (1992). أساس البلاغة. لبنان: دار صادر.
الميداني، محمد حسن حنبكة. (1975). ضوابط المعرفة وأصول الاستدلال والمناظرة. سوريا: دار القلم.
هديم، عائشة. (2021). مقالات في تداولية الخطاب القرآني و علومه. عمربلخير (مقدم) الأردن: ركاز للنشر والتوزيع.
Ducrot Oswald. (1980). Les échelles argumentatives. Paris: Editions de Minuit.