The evolution of modern language exercises from automation to creativity

Main Article Content

Fatma Zahra Zibouche

Abstract

We want to show in this article that language learning cannot be reduced
to a single model regardless of its degree of completeness and importance,
but we must be open to all models that would enrich and benefit the process. possession of language and its creativity, through actual practice
and self-sufficiency of the learner and his directed personal activity. After
the language training was confined to the principle of training the learner
to intensive use of the language and stabilizing his linguistic behavior by
creating mechanisms for familiar use, it has revived and is based on training him in situations where language is produced, after experiences have
proven that the best, most profitable and solid type of learning is learning
that takes place in actual practice in different communicative situations.

Article Details

How to Cite
Zibouche, F. Z. (2021). The evolution of modern language exercises from automation to creativity. AL-Lisaniyyat, 27(2), 91-107. https://doi.org/10.61850/allj.v27i2.153
Section
Articles

References

بدوي، محمود. (1997). "مفهوم المهمة واستثماره في تدريس العربية لغير الناطقين بها"، ماجستير في تعليمية اللغات، جامعة قسنطينة، الجزائر.

بن مسعود جيدور، عبد الكريم. (2013)"صناعة تعليم اللغات: لمحة تاريخية وملاحظات ميدانية حول تعليم اللغة العربية"https://www.alukah.net/literature_language/0/50157/#ixzz6nD65A8yb

بوشحدان، شريف. (1990). "دراسة تحليلية نقدية لثلاث طرائق في تعليم العربية للمبتدئين غير الناطقين بها". ماجستير في اللسانيات التطبيقية، معهد اللغة والأدب العربي، جامعة عنابة، الجزائر.

البوشيخي، عز الدين. (2012). التواصل اللغوي –مقاربة لسانية وظيفية-. ط1. مكتبة لبنان ناشرون. بيروت. لبنان.

خلادي، أحمد. (2018|2019)."اللسانيات التطبيقية وتدريسية اللغات-المعالجة اللغوية نموذجا"، مجلة مداد الآداب، عدد خاص بالمؤتمرات، كلية الآداب، الجامعة العراقية، بغداد، العراق.

دابين، لويس. (1993)."اللسانيات وتعليم اللغات". ترجمة: خولة طالب الإبراهيمي، مجلة اللغة والأدب العربي، جامعة الجزائر، الجزائر.

طويل، مصطفى. (2021)."المنهج التواصلي، نشأته وتطوره، وإسهاماته في حقل تعليمية اللغات"
https://moodle.univ-chlef.dz/ar/course/view.php?id=1426

مدور، محمد. (2006-2007). "الأبعاد النظرية والتطبيقية للتمرين اللغوي"، ماجستير في علوم اللسان العربي. كلية الآداب والعلوم الانسانية، جامــعـة الحـاج لخـضر، بــاتــنـة، الجزائر.

الناقة، محمود كامل. وطعيمة، رشدي أحمد. (2003). طرائق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها. مطبعة المعارف الجديدة. الرباط. المغرب.
Bolton, S. (1987). Evaluation de la compétence communicative en langue étrangère. Trad Yves Bertrand. Editions Hatier-Credif. Paris. France.
Boyer, H. (1991). Eléments de Sociolinguistique. Editions Dunod. Paris. France.
Giordani, J. (1985). compétence de communication et acquisition de la langue maternelle ou d’une langue seconde. Editions Les Belles Lettres. Paris. France.
Hymes, D. (1991). vers la compétence de communication. Editions Dédier. Paris. France.
Moirand, S. (1982). enseigner à communiquer en langue étrangère. Editions le Seuil. Hachette. Paris. France.