Difficulties in accessing the mental lexicon for those with aphasia
Main Article Content
Abstract
Abstract
The goal of our study is to identify the deficits of access to mental lexicon, faced
by many aphasic subjects. thus, it was observed an impairment at phonological and
semantic representations. based primarily on substitutions, the additions and omissions
of consonants, errors at the lexicon, translating into a neologism and a length of
massive effect, and response absence. To understand the origins of its deficits, we
refer to models of cognitive architecture. trying to account for the words production
Mechanisms. Among these, the so-called Model "classic", and Models Directly from
the Neuropsychology congnitives; that of Morton, Levelt, Caramazza and Hillis; as
well as psycholinguistic data, addressed by authors who have approached aphasia. The
obtainend results showed in aphasic subjects, that a deficit at the congnitives operations,
is the origin of language pathologies affecting language capabilities.
Article Details
References
زغبوش بنعيسى.2009، أهميته اللغة والتواصل في تطوير البنية المعرفية للطفل الأصم، مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية ظهر المهراز-فاس- العدد 16
زغبوش بنعيسى.2007، سيكولوجية السيرورات المعرفية: مقاربة منهجية لدراسة الذاكرة والتعلم، دفاتر مركز الأبحاث والدراسات النفسية والإجتماعية، العدد5.
زغبوش بتعيسى ومصطفى بوعناني.2011، السيرورة التواصلية والكفاءة اللغوية بين علوم الأعصاب وعلم النفس المعرفي: نموذج اللغة المنطوقة ولغة الإشارة، التواصل وأبعاده اللسانية والسيكولوجية والتربوية والتقنية.فاس ، منشورات مختبر العلوم المعرفية، سلسلة كتب.
زغبوش بنعيسى.2008، الذاكرة واللغة ، مقاربة علم النفس المعرفي للذاكرة المعجمية وامتداداتها التربوية، إربد: عالم الكتب.
الفرماوي خمدي علي.2006، نيوسيكولوجيا- معالجة اللغة وغضطرابات التخاطب موجهات تشخيصية وعلاجية وأسرية، ط1، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
نواني حسين وع.شنافي و أ. زغبوش بنعيسى.2013، سياقات النفاذ إلى المعجم الذهني عند الطفل الديسفازي، دراسات نفسية وتربوية، مجلة يصدرها قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا ، جامعة الجزائر 2، ع9.
- Alajouanine T-H. (1968), l’Aphasie et le langage phathologique, J.B. Ballière et fils, éditeur, Paris.
- Alberny N. Rey V. Valat S. Viallet F. (2003), pourquoi des logatomes dans l’évaluation linguistique de l’aphasie de broca?, travaux interdisciplinaies du laboratoire parole et langage, vol. 22.
- Bonin P. (2007), Psychologie du Langage Approche cognitive de la production verbale de Mots, de boeack.
Caron J. (1989), Précis de Psycholinguistique, PUF.
- Gil R. (2010), Neuropsychologie, Edition: Elsevier-Masson.
- Ducarne B. (1976 - 1965),Test pour l’examen de l’Aphasie, epreuves cliniques, édition du centre de psychologie appliquée, Paris.
- Jakobson R. (1969), Langage Enfantin et Aphasie, Minuit paris.
- Le Dorze G. et Nespoulous J-L. (1984), Processus de lexicalisation modèles psycholinguistiques et leurs application à l’étude de l’aphasie et de la traduction, Meta: journal des traducteurs, vol.29, n°1.
- Marcie P. (1972), quelques remarques sur l'étude phonétique de l'aphasie motrice, Langages, Année, Volume 7 Numéro 25
Mazaux J. M. PRADAT-DIEHL, p, BRUN, V. (2007), Aphasie aphasiques, MASSON.
- Nespoulous J-L et al (1983), Neuropsychologie de l’expression orale, CNRS, Paris.
- Rondal J. A. et Seron X. (2003),Troubles du Langage-Bases Théoriques Diagnostic et Réeducation, Mardaga.
- Seron X. Jeannerod, M. (1998), Neuropsychologie humaine. Mardaga, Sprimont.
- Sieroff E. (2004), LA neuropsychologie - Approche cognitive des syndromes cliniques, ARMAND COLIN/ SEJER, Pa