The Application of Functional Grammar Theory in Teaching Arabic at the First Cycle in Algerian Primary School

Main Article Content

Mohamed Rebahi

Abstract

Study examines the relevance of some principles of functional theory for teaching Arabic language at the
first stage of primary school in Algeria. It focuses on two functional theoretical principles that are suitable
for the specific characteristics of this educational level. To achieve this aim, a questionnaire with two
dimensions and 19 items was administered to a sample of 118 teachers from 40 primary schools. The results
revealed that even though the official curriculum and documents do not explicitly adopt functional theorybased approaches, some functional bases are present in the methods to teaching Arabic at the primary level
in Algeria.

Article Details

How to Cite
Rebahi, M. (2023). The Application of Functional Grammar Theory in Teaching Arabic at the First Cycle in Algerian Primary School . AL-Lisaniyyat, 29(2), 8-25. https://doi.org/10.61850/allj.v29i2.584
Section
Articles

References

أحمد المتوكل.(2010). اللسانيات الوظيفية. لبنان: دار الكتاب الجديدة المتحدة-
الفيومي خليل. (2011). تقويم تدريبات اللغة الحياتية في كتب )لغتنا العربية( للمرحلة االساسية األولى في األردن. مجلة-
جامعة النجاح لألبحاث العلوم اإلنسانية، 25)3(، .574-543
بودية محمد. (2013). مفهوم الوظيفة عند أحمد المتوكل وسيمون ديك ق ارءة في نموذج النحو الوظيفي. مجلة كلية اآلداب-
واللغات جامعة بسكرة، )12( ص .255
زينب مغازي. (2021). نظرية النحو الوظيفي في المرحلة االبتدائية دراسة تطبيقية لمناهج السنة األولى ابتدائي. مجلة-
اللغة الوظيفية، 8)2(.
عبد الوهاب صديقي.(2017). النحو الوظيفي وديداكيتيك اللغة العربية نحو منهجية تدريس وظيفي. عمان: دار أمجد-
للنشر والتوزيع.
عقلي مصطفى. (2018). القدرة المعجمية وآفاقها التعليمية مقاربة لسانية وظيفية. عمان األردن: دار كنوز المعرفة-
مختار عبد القادر لزعر.(2019). توظيف نظرية النحو الوظيفي في تعليم مقرر النحو في أقسام اللغة العربية وآدابها-
دراسة وتحليل. مجلة الموروث، .33-15
نصيرة زيتوني.(2013) . واقع اللغة العربية في الجزائر. مجلة جامعة النجاح لألبحاث )العلوم اإلنسانية(، 27)10-
.2176-2157
نوال حامد. (2017). مالمح النحو الوظيفي في كتاب الجيل الثاني للغة العربية السنة أولى من التعلم المتوسط. جيل-
الدراسات األدبية والفكرية، .107
وزارة التربية الوطنية. (2016). التعليم ابتدائي منهاج اللغة العربية. الجزائر-
وزارة التربية الوطنية. (2016). دليل الكتاب السنة األولى من التعليم االبتدائي. الجزائر: الديوان الوطني للمطبوعات-
المدرسية
وزارة التربية الوطنية. (2017). دليل استخدام كتاب اللغة العربية السنة الثالثة من التعليم االبتدائي. الجزائر: الديوان الوطني-
للمطبوعات المدرسية
وزارة التربية الوطنية.(2016 ). كتابي في اللغة العربية السنة األولى من التعليم االبتدائي. الجزائر: الديوان الوطني-
للمطبوعات المدرسية
وزارة التربية الوطنية. (2016). كتابي في اللغة العربية السنة الثانية من التعليم االبتدائي. الجزائر: الديوان الوطني
للمطبوعات المدرسية
- Bloor ،T. and Bloor ،M. (2004). The functional analysis of English: A Hallidayan approach.
2nd ed. London: Hodder Arnold.
- Caffarel ،A. (2006) A systemic functional grammar of French: From grammar to discourse.
London & New York: Continuum.

- Eggins ،S. (2011). An introduction to functional linguistics. (2nd ed.). London: Continuum.
- Firbas ،J. (1992). Functional sentence perspective in written and spoken communication.
Cambridge: Cambridge University Press.
- Ghadessy ،M.(ed.). (1999). Text and context in functional linguistics. Amsterdam: John
Benjamins Publishing Company.
- Halliday ،M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. (2nd ed.). London: Edward
Arnold.
- Halliday ،M. A. K. ،& Matthiessen ،C. M. I. M. (2004). An introduction to functional
grammar. (3rd ed.). London: Hodder Education.
- Halliday ،M. A. K. ،& Webster ،J. J. (eds.). (2009). Continuum companion to systemic
functional linguistics. London and New York: Continuum.
- Matthiessen ،C. M. I. M. ،Teruya ،K. ،& Lam ،M. (2010). Key terms in systemic functional
linguistics. London and New York: Continuum.
- Thompson ،G. (2004). Introducing functional grammar.(2nd ed.).London: Arnold.