My first year middle school book of Arabic - between enrichment and assimilation

Main Article Content

Abdelkrim Hadjress

Abstract

The coursebook assigned to the Arabic language occupies a prominent
standing in the intermediate education stage due to its linguistic material
that contributes to development of language skills for learners of this
stage and make them able to employ it in their daily lives. The coursebook
directed to first year intermediate learners is not less important than other
Arabic books directed to the rest levels. Rather, it has an essential function
in modifying the linguistic behavior of learners in this stage. As long as it
is, to what extent can this book help learners acquiring the language in a
way that allows them using it correctly in various situations and occasions
which they face in their daily lives, and is it capable to develop their
linguistic abilities and consolidate their competencies that we strive to
achieve ?

Article Details

How to Cite
Hadjress, A. (2023). My first year middle school book of Arabic - between enrichment and assimilation. AL-Lisaniyyat, 29(1), 29-48. https://doi.org/10.61850/allj.v29i1.599
Section
Articles

References

معتـوق، أحمـد محمـد. (1996). الحصيلـة اللغويـة أهميتهـا مصادرهـا وسـائل تنميتهـا-
الكويـت: عالـم المعرفـةالمجلـس الوطنـي للثقافـة والفنـون واآلداب.
ابن منظور (1405). لسان العرب. إيران: نشر أدب الحوزة ـ-
رضـوان، أبـو الفتـوح وآخـرون. (د.ت). الكتـاب المدسـي فلسـفته تاريخـه أسـس تقويمـه-
عمـان الأردن: دار المسـيرة للنشـر.
الجاحـظ. (1965). الحيـوان. عبـد السـام هـارون (محقق) مصـر: مطبعـة مصطفـى-
الدالـي الحلبـي.
كرو، العزاوي رحيم يونس. (2009).المناهج وطرق التدريس. الأردن: دار دجلة-
السـمري، جـواد وسـعدون محمـد سـموك. (2009). المناهـج المدرسـية بيـن التقليـد-
والتحديـث. الأردن: مؤسسـة الـوراق للنشـر والتوزيـع.
كاظـم، حمـد خيـري وجابـر عبـد الحميـد جابـر. (1965). الوسـائل التعليميـة والمنهـج-
القاهـرة: دار النهضـة العربيـة.
شحادة، زقوت محمد. (1999). المرشد في تدريس اللغة العربية. غزة: مكتبة الأمل-
بلعيد، صالح.(2009). في قضايا التربية.الجزائر: دار الخلدونية للنشر والتوزيع-
(ابـن خلـدون، عبـد الرحمـان. (1986). مقدمـة ابـن خلـدون. درويـش الجويـدي (محقـق-
بيـروت: دار مكتبـة الهـال.
الحاج صالح، عبد الرحمن (1973). أثر اللسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة
العربية. مجلة اللسانيات، (4)1.
هنـي، عبـد القـادر. (2006). كتـاب اللغـة العربيـة للسـنة الأولـى مـن التعليـم المتوسـط فـي-
الجزائـر قـراءة نقديـة. مجلـة المجمـع الجزائـري للغـة العربيـة، (12)1
حمـاش، كريمـة اوشـيش. (2007). النصـوص المسـتغلة فـي تقديـم دروس التراكيــب-
النحويـة والصيـغ الصرفيـة لتلاميـذ السـنة السـابعة أسـاسي ضمـن إشـكالية تعليـم وتعلـم
اللغـة العربيـة في المدرسـة الجزائريـة. كراسـات مركـز البحـث العلمـي والتقنـي لتطويـر
5اللغـة العربيـة، ع .
كحـوال، محفـوظ وآخـرون. (2019-2020). كتـابي في اللغـة العربية السـنة الأولى متوسـط-
الجزائـر: الديـوان الوطنـي للمطبوعات المدرسـية.