La place des ouvrages traditionnels sur les erreurs verbales (une étude descriptive et analytique : la littérature de l’écrivain d’Ibn Qutaybah ; « corriger la langue » comme exemple)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Narkas Ganji
Farzaneh Ghasemi

Résumé

 The Place of Islamic Scientific Heritage in Pronunciation Errors (An analytical descriptive study based on Ibn Qatibah's Book “Adab-al-Katib”) Abstract Investigating and classifying pronunciation errors plays an important role in the education of learners; thus, it is important to eliminate errors that prevent language communication. Therefore, correction of common errors in vocabulary pronunciation should be considered in preparing appropriate course content. This study reflects on previous writings on error analysis and has attempted to examine the content of Ibn Qatibah's book “Adab-al-Katib” (267- 213 AH). Part of the book, entitled "Taqvim-al-Lesan" in 35 chapters, teaches those writers (Dabiran) who had weak skills in pronunciation of words, such as converting (Ebdal), deleting and adding. The present study aims to investigate the types of identified errors based on descriptive method and content analysis (qualitative and quantitative). The results show that pronunciation errors are presented in four main types: Phonetic (change in motion, deleting, adding and converting), Morphology (change in noun structure), Syntactic (Transitive and Intransitive Verbs, Conjunctions and prepositions) and Structural (semantic). According to graphs and statistical data, phonetic errors accounted for 76% of pronunciation errors and syntactic errors accounted for 3% of educational content. Among the phonetic errors, ‘Ebdal’ (in both types) had the highest rate with 78%. The above data demonstrates the special attention of applied linguists to correcting pronunciation errors in ancient times and also their innovative educational achievements as a significant advancement in special-purpose language skills training. This makes us to follow their pattern, as a precious legacy in this field.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Comment citer
Ganji, N., & Ghasemi, F. (2020). La place des ouvrages traditionnels sur les erreurs verbales (une étude descriptive et analytique : la littérature de l’écrivain d’Ibn Qutaybah ; « corriger la langue » comme exemple). AL-Lisaniyyat, 26(2), 164-175. https://doi.org/10.61850/allj.v26i2.235
Rubrique
Articles

Références

ابن التمين، محمد عبد الله. (2008). اللحن اللغوي وآثاره في الفقه واللغة. دبي دائرة الشؤون الإسلامية والعمل الخيري.
ابن خلدون. (1930). مقدمة. مصر. محمد عبد الخالق المهد.
ابن قتيبة. (1958). أدب الكاتب، القاهرة. المكتبة التجارية الكبرى.
ابن منظور. (1988). لسان العرب، بيروت. دار إحياء التراث العربي.
الحوفي، أحمد محمد. (د.ت). تيارات ثقافية بين العرب والفرس.
رحماني، إسحق. (2011). "تحليل الأخطاء النحوية لطلاب المستوى الرابع بقسم اللغة العربية بجامعة شيراز". مجلة العربية للناطقين بغيرها: العدد 11. ص 151. 168.
الزبيدي، محمد بن الحسن أبو بكر. (1954). طبقات النحويين واللغويين. تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد. بيروت. المكتبة العصرية.
طعيمة، رشدي أحمد والناقة. محمد كامل. (د.ت). مشكلات تعليم اللغة اتصاليا: صعوبات وأخطاء بين الطلاب والمعلمين، العنوان الالكتروني للموقع www.isesco.org.ma .
عبد التواب، رمضان. (2000). لحن العامة والتطور اللغوي. القاهرة. مكتبة زهراء الشرق.
الهاشمي، أحمد. (2004). جواهر الأدب. بيروت. المكتبة العصرية.
همام، أحمد علي. (1971). تحليل الأخطاء في تعليم اللغات الأجنبية تحليل الأخطاء وتنمية الكفاءة اللغوية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، دراسة تطبيقية. بيروت. دار الكتب العلمية.
2-الاجنبية:
الفارسية:
ابن مسكويه. (1376). تجارب الأمم. ترجمة: علي نقي منزوي، تهران. توس.
باسورث، دارلى دران، راجز، كاهن، لمبتون. (1382). سلجوقيان. ترجمة وتدوين دكتر يعقوب آرند، تهران. مولى.
تويسركاني، قاسم. (1350). تاريخي از زيان تازى در ميان ايرانيان بس از اسلام از آغاز فرمانروايى تازيان تا برافتادن خلافت عباسيان. تهران. دانشسرايعالى.
نخجواني، هندوشاه بن سنجر صاحبي. (1357). تجارب السلف. باكوشش وتصحيح عباس اقبال آشتياني. جاب سوم. بي-جا كتابخانه طهورى.
الإنجليزية:
Hutchinson, T , & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes, a learning-Centered Approach. Cambridge : Cambridge University Press.
Taralunga, Elena (2006). «  Concepts on The Methodology of Teaching English ». The Economic Journal of Takasaki City University of Economics vol.48 No.3 2006 pp.169-188.
Trace. Jonathan, Hudson. Thom, and Brown, James Dean.(2015), An Overview of language for Specific Purposes. University of Hawai’i at Mànoa.
Jassem, J, A.(2000).(Study on Second language learners of Arabic : An Error Analysis Approach. 1st Edition, Kuala lumpur ; A, S,Noordeen.