Pedagogical communication between the teacher and the pupil in the school classroom: concepts and dimensions

Main Article Content

Hamza Barkat

Abstract

The educational relationship connects the teacher to the students to
guide them towards specific goals. It can be said that educational communication is a kind of social interaction that involves the manifestations of
mutual behavior between the teacher and the learners, it is determined in
the relationship between them.
Effective communication at classroom is the reason for the success of
the educational process and to avoid falling into the problems that hinder
education.
Many definitions address this concept, and most of them reflect its importance and role in human life and its components or building blocks.
The purpose of this research is to identify the process of educational
communication within the classroom, as well as the role of the teacher and
the student in this process, which leads to the adoption of a good return.

Article Details

How to Cite
Barkat, H. (2019). Pedagogical communication between the teacher and the pupil in the school classroom: concepts and dimensions. AL-Lisaniyyat, 25(2), 215-239. https://doi.org/10.61850/allj.v25i2.182
Section
Articles

References

أحمد الزعبي (2011) العلاقة بين الذكاء الاجتماعي والسلوك العدواني لدى الطلبة العاديين والمتفوقين المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (7) عدد )431-419( 4) ص(
أسامة فاروق مصطفى سالم (2014) اضطراب التواصل بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة عمان الاردن
بشير معمرية (2007) بحوث ودراسات متخصصة في علم النفس، ج 1، منشورات الحبر الجزائر
جولمان دانيال (2000) الذكاء العاطفي ترجمة ليلى الجبالي مراجعة محمد یونس، العدد 262، سلسلة عالم المعرفة المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب الكويت.
سلیمان محمد (2007) الحركة النقدية حول تجربة أمل دنقل الشعرية. Yazouri Group for Publication and Distribution.
خديجة صالح بالي (2005)، التعلم التعاوني وعلاقته في التواصل الصفي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ورقلة الجزائر
السمادوني السيد إبراهيم (2007) الذكاء الوجداني أسه. تطبيقاته، تنميته، ط 1 دار الفكر ناشرون وموزعون عمان الأردن
سمية بن عثمان (2000)، الاتصال السيد الموجي، بعض العوامل المؤثرة في تسيير العلاقة البيداغوجية أستاذ - طالب)، رسالة ماجستير، قسم علوم الاتصال جامعة عنابة الجزائر
لطويجي حسين فتحي (1980)، وسائل الاتصال والتكنولوجيا في التعليم، قط، دار القلم الكويت
العاجر فؤاد محمد البنا (2007)، الإدارة الصفية بين النظرية والتطبيق، طلا دار المقداد للطباعة، غزة فلسطين
صابور الخضر & ولد الشيخ ابراهيم (2018) العوامل المؤثرة في تفعيل عملية الاتصال بين أستاذ التربية البدنية وتلاميذ الطور المتوسط (12-15 سنة) دراسة التواصل التربوي بين الأستاذ والتلميذ داخل القسم الدرقي المفاهيم والأبعاد) ميدانية لبعض متوسطات بلدية خميس مليانة ولاية عين الدفلى.
وفية جبار محمد الياسري علي كاظم ياسين المحنه & زينب عدنان ناظم محمد (2015) اثر التفكير التأملي في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طالبات Journal of Education College Wasit University )20( الصف الخامس الدي 419-476.
عبد الواحد إبراهيم سليمان (2010)، المخ الإنساني والذكاء الوجداني رؤية جديدة في اطار نظرية الذكاءات المتعددة، مصر.
العربي فرحاتي (2009)، أنماط التفاعل وعلاقات التواصل في جماعة القسم الدراسي وطرق قياسها ديوان المطبوعات الجامعية الجزائر
عطاري عارف (1993)، التوجيه التربوي اتجاهات معاصرة، دار البشير، عمان الأردن
. محمد أبو نمر (2001)، إدارة الصفوف وتنظيمه ط1 دار يافا للنشر والتوزيع عمان
رياض احمد اسماعيل الاشريفي & بسمان محمود أيوب البحاري (2015) واقع تطبيق الثقافة التنظيمية في منتديات الشباب والرياضة في العراق Journal of Humanity Sciences, 19(6), 37-49.
محمد علي محمد السويدي (2015) إدارة الأزمات لدى رؤساء الاقسام العلمية في جامعة واسط من وجهة نظر التدريسي
lournal of Education College Wasit University, 11213, 257-304
پسری حسانين (1998)، الاتصال في الخدمة الاجتماعية دار الصفوة المطبع والنشر. مصر