Written expression in the light of the competency approach: the fourth year of primary education as a model

Main Article Content

Elmbarek Raach

Abstract

We study through this subject, some of the concepts related to the "Written expression in the light
of the competency approach - the fourth year of primary education as a model -" From the point of
view of pedagogy, competency approach, which is a method of learning, not a program of
education, and in light of the theoretical and applied mechanisms to activate the educational
process from its new perspective and acquire the learner for the skill of written expression as the
ultimate goal of teaching language in various branches. We also aim to spread the concept of the
pedagogy of competencies to the process of teaching the written expression from its conceptual
and evaluative perspective, and how to apply the evaluation to the students' productions through
written expression through the criteria and indicators of the performance

Article Details

How to Cite
Raach, E. (2020). Written expression in the light of the competency approach: the fourth year of primary education as a model. AL-Lisaniyyat, 26(2), 136-163. https://doi.org/10.61850/allj.v26i2.234
Section
Articles

References

- ابن منظور. (2003). لسان العرب. ط.8 دارالكتب العلمیة. مج.8 لبنان.
- عزيزي، عبد السالم. (2003).مفاهيم تربويةبمنظور حديث. دارريحانة .
- محمد بن يحي، زكريا. وعباد، مسعود(2006). التدريس عن طريق المقاربة بالأهداف والمقاربة
بالكفاءات. المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربيةوتحسين مستواهم. الجزائر.
- العلوي، شفيقة. (2007). "المقاربةبالكفاءات وبيداغوجيا تعلم القواعد". أعمال الملتقى الوطني حول
الكتاب المدرسي في المنظومة التربوية الجزائرية واقع وآفاق. مركز البحث العلمي والتقني لترقية اللغة
العربية. الجزائر.
- قرايرية، حرفاس وسيلة.(2009-2010). تقييم مدى تحقيق المقاربة بالكفاءات الاهداف المناهج
الجديدةفي إطارالاصلاحات التربوية. رسالةدكتوراه.الجزائر.
- املركز الوطني للوثائق التربوية(2003). الكتاب السنوي، الجزائر.
- الهادي، العزوزي.(2008). المقاربة بالكفايات وفق المستجدات. دار النشر الادارة الجهوية للتكوين بالمنستير. تونس.
واعلي،محمد الطاهر. (2006). بيداغوجيا الكفاءات. دارالسعادة، الجزائر.
-محمد، بلكبير. وآخرون. (2003) مصوغةتكوينيةبيداغوجيا الكفايات.المغرب.
- عبدالكريم، غريب.(2017).ديداكتيكالكفايات. عالم التربية. المغرب
- أجبارة، حمد الله.(2009). مؤشرات كفايات المدرس من صياغات الكفايات إلى وضعيةالمطابقة. ط.8مطبعةالنجاح. الدارالبيضاء
- المعهد الوطني لتكوين للوثائق التربوية. (2004). المناهج الدراسيةالسنة.2-6-1: الجزائر.
-مناهج مرحلةالتعليم الابتدائي. (2016). الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. الجزائر.
- منهاج السنة الرابعة من التعليم الابتدائي.(2011). الديوان الوطني للمطبوعات املدرسية. د ط.الجزائر
- الوثيقةالمرافقةلمناهج السنةالرابعةمن التعليم الابتدائي(2011) وزارةالتربيةالوطنية، الجزائر.
-دليل الاستاذ. (2013). الديوان الوطني للمطبوعاتالمدرسية. دط. الجزائر .
- حاجي فريد(2005).بيداغوجيا التدريس بالكفاءات الأبعاد و المتطلبات،دارالخلدونية. الجزائر.
محمد الصالح حثروبي(2002).المدخل الىتدريس بالكفاءات،دارالهدى، الجزائر