Comprehension skill at reading levels

Main Article Content

El Djillali Ben friha

Abstract

Language skills in the modern learning are the foundation of the possibility of controlling the language and possess: for this reason, these skills have become a necessity for every cultured and educated in general and binding, especially those who work in the field of education, and the main objective of language learning is the acquisition of the four skills: listening, speaking, reading and Writing Be cause they are the rules of communication understanding and incomprehensible. These arts have a relationship to each other which affects and be affected by the other good listener is the same a good speaker and a good writer and a good reader . If we talk about the reading skill, it›s consederedas the most important lesson that benefits the learner because it opens the door in front of him to view the other books and is not limited to serve only in the school but to exceed several social areas . So we can say that reading is the key to learning and teaching. Problem that poses . What are the levels of literacy for reading comprehension? To answer these questions we must treat the types of reading through studying and analysing in different levels at schools . Besides it must be addressed to develop great skills as literacy levels. Also, the ability to listen is essential If the reading requires, there are a large impact on the understanding And listen to the capacity and efficiency in the development of reading. Listening and reading are both similar covering receive ideas from others. If the reading require consideration and understanding of the listening requires listen and understand also that in addition to listening gives us the vocabulary and sentence structure grammatical rules which are to understand sentences and concepts, and where success depends on the audio expertise and verbal words

Article Details

How to Cite
Ben friha, E. D. (2017). Comprehension skill at reading levels. AL-Lisaniyyat, 23(3), 301-326. https://doi.org/10.61850/allj.v23i3.494
Section
Articles

References

- أحمد عبد الله أحمد وفهيم مصطفى محمد الطفل ومشكلات القراءة، طه.
الدار المصرية اللبنانية (2000)
- امرؤ القيس الديوان، شرح حسن السندوبي، منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان 5 (1425 ه. (200)
بطرس حافظ بطرس تدريس الأطفال ذوي صعوبات التعلم، ط1، دار المسيرة
للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، (2009 م). الجبيلي سجيح، مهارات القراءة والفهم والتذوق الأدبي، ط. 1، المؤسسة الحديثة
للكتاب طرابلس - لبنان (2009م) .
- حبيب الله محمد أسس القراءة وفهم المقروء - بين النظرية والتطبيق ط3 )دار عمار، عمان (1430 هـ / 2009 م
ابن خلدون عبد الرحمان المقدمة الدار التونسية للنشر والتوزيع، ط. 1، المؤسسة
الوطنية للكتاب (1984).
خلیل زايد فهد أساليب تدريس اللغة العربية، بين المهارة والصعوبة، (د. ط)، دار
اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان - الأردن .
- الخويسكي زين كامل المهارات اللغوية، دار المعرفة الجامعية، جامعة الإسكندرية )2014( مصر
الديلمي طه علي حسين والوائلي سعاد عبد الكريم اتجاهات حديثة في تدريس
اللغة العربية، وسعاد عبد الكريم الوائلي ط. 1، جدار للكتاب العالمي للنشر والتوزيع، عمان الأردن (2009) م) .
رايص نور الدين سر التواصل التعبير الشفوي والتعبير الكتابي)، (د. ط)، مطبعة آنفو، فاس، المغرب، (2013).
- سعيد عبد العزيز تعليم التفكير ومهاراته - تدريبات وتطبيقات عملية ط... دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان الأردن ( 2006م).
- السليتي فراس، فنون اللغة العربية - المفهوم، الأهمية، المقدمات البرامج التعليمية، ط1، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، عمان - الأردن ( 2008م). - صباح أنطوان وآخرون تعليمية اللغة العربية، ج1، ط. 2، دار النهضة العربية
للنشر والتوزيع، بيروت - لبنان (2009م)... الطالب الناشري محمد إشراف الدكتور علي عبده الفقيه، القراءة الإبداعية والتفكير الإبداعي الكلية الجامعية بالقنفذة، جامعة أم القرى المملكة العربية
السعودية (د.ت).
- الشنقيطي أحمد بن الأمين، شرح المعلقات العشر وأخبار شعراتها، دار المعرفة
)بيروت، لبنان، ط2، (1425ه، 2005 م
عبد العزيز عبد المجيد، في طرق تدريس اللغة العربية وأصولها النفسية، ط3، دار
)2001( ،المعارف، مصر
- علي الحلاق علي سامي اللغة والتفكير الناقد أسس نظرية واستراتيجيات
تدريسية)، ط1، دار المسيرة للنشر، عمان، الأردن (2007م).
- علي عطية محسن الكافي في أساليب تدريس اللغة العربية، ط1، دار الشروق
للنشر والتوزيع، عمان - الأردن (2006م).
- علي محمود وسام الإدراك اللغوي لدى الأطفال وأقرانهم من بطيء التعلم، ط.
1 دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان - الأردن ( 2010م) .
عيساني عبد المجيد نظريات التعلم وتطبيقاتها في علوم اللغة اكتساب المهارات
اللغوية الأساسية، ط1، دار الكتب الحديثة، (2011).
العيسوي محمد عبد الرحمن موسوعة علم النفس الحديث، ط. 1، دار الراتب
الجامعية، لبنان، (2002).
غازي مفلح، فاعلية التعلم التعاوني في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي لدى
طلبة الصف الأول الثانوي، المجلد 21 العدد الثاني، مجلة جامعة دمشق، (2005). - منهاج اللغة العربية بالتعليم الثانوي المغرب (1996) ).
- نبيل عبد الهادي وآخرون مهارات في اللغة والتفكير، ط. 2. دار المسيرة للنشر
والتوزيع والطباعة عمان الأردن (2005).
- نصيرات صالح طرق تدريس العربية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان
)الأردن