Stops on the linguistic lesson in the province of Touat through the educational curriculum called "Pause"

Main Article Content

Hicham Saidaoui
Youcef Ouldennebia

Abstract

This research sheds light on one of the most prominent areas in the area of Touat, now called the
city of Adrar, with its three regions (gourara, Tawat al- Wusta and Tidklit), scientific and linguistic
treasures, and the unprecedented dynamism of the scientific movement in general. In particular,
from the half century (9 e) to the century (14 e); where I searched in the folds of research the most
important of those methods taken by the scholars of the Twat in the presentation of the linguistic
lesson of their students, as well as monitoring the development of linguistic movement in the
region, and stand on the most important methods and highlighted the flags and sources, Have you
seen the area of Twat language movement? If we concede this, what are the most important
methods followed by the scholars of Twatt in presenting the educational and linguistic lesson in the
region? Citing one of the most important educational curricula, namely the so-called stand

Article Details

How to Cite
Saidaoui, H., & Ouldennebia, Y. (2020). Stops on the linguistic lesson in the province of Touat through the educational curriculum called "Pause". AL-Lisaniyyat, 26(1), 185-201. https://doi.org/10.61850/allj.v26i1.559
Section
Articles

References

-أحمد المغيلي. (14 مارس، 2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور)
-أحمد بن أعمر. (12 مارس،2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور)
- أحميدة بن زيطة. )1111(. الهيكل التنظيمي والوظيفي للزوايا بمنطقة توات. امللتقى الوطني ألاول للزوايا. أدرار. الشيخ املكي. )41 مارس، 1146(. الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. )سعيداوي هشام، املحاور(
-الصديق حاج أحمد. (2002).الامام محمد د بن عبد الكريم المغيلي من خلال المصادر والوثائق التاريخية(المجلد الأولى). الجزائر: مؤسسة الجزائر-كتا
-الصديق حاج أحمد. (2008-2009). الدراسات اللغوية بتوات من بداية القرن 12ه إلى نهاية القرن 14ه. اللغة العربية وآدابها. جامعة الجزائر.
- سالم بن إبراهيم. (12 مارس،2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور
-( عبد الحميد بكري. (د.ت). سلسلة علماء توات(د.ط). الجزائر: دار الغرب للنشر والتوزيع
- عبد الحميد عبد الله الهرامة. (دت). نيل الابتهاج بتطريز الديباج (املجلد الثاني). طرابلس الغرب: دار الكتاب.
-عبد الرحمن ابن خلدون. (2001). المقدمة. لبنان: دار الفكر للطباعة.
- عبد القادر بقادر. (2014). جهود علماء توات في الدرس اللغوي خلال القرنين 12و 13 الهجريين. ورقلة: جامعة قاصدي مرباح.
عبد القادر بلبالي. (18 مارس، 2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور(
-عبد الله بلبالي. (19 مارس، 2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور(
-مبارك جعفري. (2009). العلاقات الثقافية بين توات والسودان الغربي خلال القرن 12هـ (المجلد الأولى). الجزائر: دار السبيل للنشر والتوزيع
-. مبروك المصري. (2000). الزوايا بين الأصالة والمعاصرة ) ر ّ التأثير و التأثر (. الملتقى الوطني الأول للزوايا. أدرار.
-محمد ألانصاري. (14 مارس،2015). الوقفة كنموذج للدرس التعليمي واللغوي بتوات. (سعيداوي هشام، المحاور)
- محمد باي بلعالم. (2005). الرحلة العلية إلى منطقة توات لذكر بعض الأعالم والأثار و المخطوطات و العادات والعادات وما يربط توات من الجهات (المجلد دط). الجزائر: دار هومة.
-محمد باي بلعالم ّ. (2000). أهداف نشأة الزوايا وواقعها في المنطقة. ّ الملتقى الوطني الأول للزوايا بأدرار
-محمود فرج فرج. (1977). إقليم توات خلال القرنين الثامن عشر والتاسع عشر . الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية والمؤسسة الوطنية للكتاب.