Reading errors and their treatment by adopting the (speak and write) method -Applied models on a sample of second year primary students
Main Article Content
Abstract
The learner acquires basic language competencies from the first
school years; These competencies are: verbal comprehension, written
comprehension, spoken production, and written production. The efficiency
of understanding the written is related to the activity of reading, which is
an activity that requires the ability to perform mental and verbal operations
represented in recognizing the written linguistic symbols, and then
pronouncing them correctly, and reading achieves its goal by realizing the
meanings that these symbols constitute.
This research paper seeks to present field samples of reading errors for
learners of the second year of primary education, in order to classify them
according to their type, and to try to explain the reason for each type of
them in order to suggest an effective mechanism in simultaneous language
processing, the linguistic error or the educational error in contemporary
educational approaches It is a starting point in the learning process.
With regard to the applied methodology, it is to attend an educational
session of the reading activity, and during the students’ alternation in
reading, the reading errors that they make are recorded, then applying
the “write and pronounce with the error” method (that is, the learner
writes the word that he did not succeed in reading), in order to answer the
following problem: What kind of reading errors do second year students
make, and how effective is the writing and speaking method in dealing
with them ? The research depends on employing the observation tool in
recording pronunciation errors that are related to not recognizing symbols or confusing similar ones, and does not concern itself with errors related
to speech difficulties and speech diseases associated with problems in
the learner’s speech system, whose treatment is the specialty of arthofon.
Among the most important findings, it is not possible to treat errors in one
way that suits everyone equally, even if their mistake is one.
Article Details
References
تصحيـح أخطـاء تعـرف الكلمـات لـدى الطلبـة ذوي صعوبـات التعلـم. رسـالة ماجسـتير فـي
التربيـة الخاصة:كليـة الدراسـات العليا.الجامعـة الأردنيـة
جرجس، ميشال. (د. ت). معجم مصطلحات التربية.عليم.لبنان:دار النهضة العربية-
الحيلةمحمـد، محمـود. (1999). التصميم التعليمي: نظرية و ممارسة.الأردن:دار المسيرة-
.دافيـدوف، لينـدا. (2000). التعلم و عملياته الأساسية.سيد الطواب و محمد عمر(مترجمان).القاهرة:الدار الدولية للاستثمارات الثقافية-
الذيابـات، فـؤاد علـي سـعيد. (1997). تحليـل أخطـاء القـراءة الجهريـة فـي اللغـة العربيـة-
لـدى طلبـة مرحلـة التعليـم الأساسـي فـي الأردن. رسـالة ماجسـتير فـي التربيـة: جامعـة اليرمـوك
راتب قاسم،عاشور و محمد فؤاد الحوامدة.(2007). أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية و التطبيق(ط.2).الأردن:دار المسيرةب-
السرطاوي، زيدان أحمد. (1990). تنمية الاستعداد للقراءة لدى الأطفال العاديين وغير-
العاديين. كلية التربية. جامعة الملك سعود. المملكة العربية السعودية
علي مجاور، محمد صلاح الدين.(د.ت)تدريس اللغة العربية في المرحلة الثانوية أسسه و تطبيقاته التربوية.(ط.2.).القاهرة:دار الفكر العربي-
فرج، عبد اللطيف. (2008). منهج المرحلة الإبتدائية. الأردن: دار الحامد للنشر والتوزيع-
مايلـز، كريسـتي. (1994). التربية المختصة دليل لتعليم الأطفال المعوقين عقليا.عفيف الرزاز و آخرون(مترجمون).لبنان:ورشة الموارد العربية للرعاية الصحية و تنمية المجتمع-
محمود الناشف هـدى.(د.ت). إعـداد الطفل العربي للقراءة و الكتابة(ط.2)القاهرة: دار الفكر العربي-
نايت سليمان، طيب. (2019). كتابي في اللغة العربية والتربية الإسلامية والتربية المدنية
السنة الثانية من التعليم االبتدائي. الجزائر: وزارة التربية الوطنية.
.هاشمي،عمر.(2004).التقييم البنائي و التغذية الراجعة.البنائي:الجزائر