The study of the educational vocabulary mentioned in the reading book for the first year of primary education in Algeria

Main Article Content

Soumia Hamel

Abstract

This research deals with the study of the educational vocabulary mentioned in the reading book for
the first year of primary education in Algeria, which is one of the books on the field called the
second-generation books, as it came in the second stage of education reform. This study aims to
determine the amount and type of vocabulary that the learner receives through his educational
book within the following activities: I express and build - I use - I discover the sentence - I discover
the words - I have proven, in addition to the vocabulary of the memorization and the activities of
integration and projects.
The importance of the study appears through the results which identify the conceptual fields that
have obtained a large amount of individual acquired, and are these fields differs from others in the
vocabulary amount - in terms of interests and needs - in the learner's world At this age.
Furthermore.The study supports her observations and analyses based on accurate scientific ideas

Article Details

How to Cite
Hamel, S. (2020). The study of the educational vocabulary mentioned in the reading book for the first year of primary education in Algeria. AL-Lisaniyyat, 26(2), 196-212. https://doi.org/10.61850/allj.v26i2.237
Section
Articles

References

أ- العربية:
الأوراغي محمد اللسانيات النسبية وتعلم اللغة العربية 16 منشورات الاختلاف.
بوحساين نصر الدين (2011) تعليم اللغة العربية، واقع وآفاق" مجلة العربية، مخبر الرباط
علم تعليم اللغة العربية بالمدرسة العليا للأساتذة، العدد : 3
جرجس ميشال (2005) معجم مصطلحات التربية والتعليم 1. دار النهضة العربية.لبنان.
دافيدوف ليندا، ترجمة الطواب سيد وعمر محمد (2000). التعلم وعملياته الأساسية 1. الدار الدولية للاستثمارات الثقافية القاهرة
الدنان عبد الله (2010) تعليم اللغة العربية الفصحى بالفطرة و الممارسة تطبيقها وتقويمها و انتشارها دار البشائر دمشق
الراجحي عبده (2000) علم اللغة التطبيقي وتعليم اللغة دار المعرفة الجامعية القاهرة
رضوان أبو الفتوح وآخرون (1962) الكتاب المدرسي فلسفته تاريخه أسسه تقويمه استخدامه مكتبة الأنجلو المصرية القاهرة.
زكرياء ميشال (1985) مباحث في النظرية الألسنية وتعليم اللغات 2 المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر بيروت
السيد أحمد محمود (1987) تطوير مناهج تعليم القواعد النحوية وأساليب التعبير في مراحل التعليم العام في الوطن العربي المنظمة العربية للثقافة والعلوم تونس
شعبان ماهر عبد الباري (2011) تعليم المفردات اللغوية 1. دار المسيرة الأردن
عاشور. راتب قاسم، والحوامدة، محمد فؤاد (2007) أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق. 2. دار الميسرة عمان
عبود محمود و آخرون (2018) كتابي في اللغة العربية والتربية الإسلامية، والتربية المدنية 2 وزارة التربية الوطنية الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية الجزائر.

فرج عبد اللطيف (2008) منهج المرحلة الابتدائية 1. دار الحامد الأردن.

الفوحي أحمد (2009) الإحصاء المعجمي وتعليم اللغة العربية، دور المعجم في تعليم اللغة العربية وتعلمها. سلسلة الندوات شركة الطباعة مكناس العدد 24

مجاور محمد صلاح الدين علي (2000) تدريس اللغة العربية في المرحلة الثانوية: أسسه و تطبيقاته التربوية ط. 2. دار الفكر العربي القاهرة

محمود الخوالدة محمد (2007). أسس بناء المناهج التربوية و تصميم الكتاب التعليمي.

محمود الناشف هدى (1999) إعداد الطفل العربي للقراءة والكتابة، ط1. دار الفكر العربي مصر.

المعتوق أحمد محمود (1996) الحصيلة اللغوية مصادرها وسائل تنميتها ). سلسلة عالم المعرفة المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب الكويت العدد 212

المهيري عبد القادر (2011). عودة إلى مفهوم الكلمة آفاق اللسانيات دراسات مراجعات شهادات، تكريما للأستاذ الدكتور نهاد الموسى مركز داراسات الوحدة العربية بيروت


- ميلة، الطاهر. (2281 .)نوعية املصطلحات العلمية المستعملة في التعليم الثانوي في الجزائر: دراسة تحليلية نقدية. رسالة لنيل ديبلوم الدراسات املعمقة، معهد اللغة وألادب العربي. جامعة الجزائر.
ب-ألاجنبية
: - BOUCHER, Anne-Marie,et autres. pédagogie de la communication dans l’enseingement d’une langue étrangère,éditions universitaires, France. - MACKEY, William Francis (1972). principes de didactique analytique, trade. Lorne LAFORGE. Didier, France. - RICHAUDEAU, François (1979). conception et production des manuels scolaires , guide pratique, Paris,UNESCO. - SARDIER, Anne(2012) .Favoriser l´accés lexical en situaton de production ecrite, in pratique, n° 155/ 156.