The Role of Classroom Behavior Modification Techniques in Reducing Classroom Behavioral Problems in Schools

Main Article Content

Naziha Sahraoui

Abstract

This study aims to address one of the most pressing issues in the educational environment: the management of unacceptable behaviors among school students within the classroom. It explores how teachers can control these behaviors through the implementation of proper educational methods derived from various scientific theories, studies, and research that have proven effective. This includes discussing the most significant behavior modification techniques and some effective classroom management strategies.


The goal is to draw the attention of all parties involved in the educational and teaching process to the importance of these measures in reducing classroom behavioral problems and their positive effects on classroom management, students, teachers, families, and society as a whole. The study seeks to answer the following questions: What are the most common classroom problems within the classroom, their sources, and methods for modifying them? What are some effective classroom management strategies?

Article Details

How to Cite
Sahraoui, N. (2024). The Role of Classroom Behavior Modification Techniques in Reducing Classroom Behavioral Problems in Schools. AL-Lisaniyyat, 30(2), 73-89. Retrieved from https://crstdla.dz/ojs/index.php/allj/article/view/735
Section
Articles

References

أبو خليل، فاديا .(د-ت).ادارة الصف وتعديل السلوك الصفي، لبنان:دار النهضة العربية ، لبنان.
بهاء الدين ، جلال.( د-ت).مهارات وفنيات تعديل السلوك برنامج مهارات وفنيات تعديل السلوك، www.help-curriculum.com
حيادحين، عبد القادر (2021). المشكلات السلوكية الصفية(ماهيتها واسبابها وطرق علاجها)،مجلة دفاتر للبحوث العلمية ، المجلد 09(العدد 01).
الفقرا، علي محمد سالم.(د-ت).المشكلات الصفية التي تواجه المعلمين داخل الغرف الصفية وكيفية التغلب علليها في الاردن، مجلة كلية التربية، الاردن.
مخامرة ،كمال يونس (2012). مشكلات الادارة الصفية في المدارس الثانوية في محافظة الخليل من وجهة نظر المعلمين، مجلة دراسات نفسية وتربوية( العدد 8)، الجزائر
مروة محمد علي علي (2020). اثر فعالية برنامج لتعديل السلوك اللاتوافقي في البيئة المدرسية لدى الاطفال المعرضين للعنف الاسري، مجلة كلية التربية، جامعة عين الشمس ، العدد الرابع والاربعون ، الجزء الرابع.(ص79-170).
Girolami, D., Jaccard, S. (2013). Gestion de classe entre la théorie et la pratique observée. Bachelor of Arts in Pre-Primary and Primary Education. École d'Enseignement Supérieur. BEJUNE, Doc Digital Library, 69 p.

Gordon Debra G. (2010). Classroom Management Problems and Solution, Music Educator journal, 88(2):17-23. http://www.jstor.org/stable/3399737