حول المجلة

اللسانيات مجلة علمية دولية مفتوحة الوصول تعتمد التحكيم المزدوج، تصدر عن مركز البحث العلمي و التقني لتطوير اللغة العربية في الجزائر العاصمة. الهدف الرئيسي لمجلة اللسانيات هو توفير منصة مناقشة علمية  للباحثين و الأكادميين الدوليين من جميع أنحاء العالم لمشاركة البحوث الحديثة في مجالات اللسانيات و الفروع التابعة لها. بالاضافة الى تبادل المعرفة بمختلف اللغات  من خلال تعزيز الدراسات البينية و المتداخلة بين المجالات

تنشر مجلة اللسانيات أوراقا بحثية أصلية و مراجعات في مجالات اللسانيات التالية: اللسانيات العامة، اللسانيات التطبيقية، الصوتيات، الفونولوجيا، اللسانيات النصية تحليل الخطاب، المعجميات و المصطلحية، التراكيبية و النحو، لسانيات التلفظ و تحليل المحادثات، تعليمية اللغة العربية و التعليم المقارن للغات،   اللغة و اضطرابات الكلام، المعجمية و المصطلحات، تعليم اللغة العربية و التعليم المقارن للغات، الاضطرابات اللغوية والصوتية واضطراب الكلام، علم النفس العصبي اللساني، علم النفس اللساني المعرفي، اللسانيات الحاسوبية، العلاج الآلي للكلام

(CC BY-NC 4.0) تنشر مجلة اللسانيات بنسختين مطبوعة و الكترونية، باللغات العربية ، الانجليزية و الفرنسية، بتواتر نصف سنوي، و تخضع لرخة المشاع الإبداعي 

معلومات هامة 

1112-4393 : ردمد    

2588-2031 : إ-ردمد

العنوان: اللسانيات

 التوزيع: وصول حر

CC BY-NC 4.0 : رخصة

الناشر: مركز البحث العلمي و التقني لتطوير اللغة العربية

البلد: الجزائر

التواتر: نصف سنوي

اللغات: العربية/الإنجليزية/الفرنسية

مجلد 31 عدد 1 (2025): v31i12025

Al-Lisaniyyat is a peer-reviewed and indexed academic journal published by the Scientific and Technical Research Center for the Development of the Arabic Language (CRSTDLA). The journal is dedicated to advancing linguistic research by publishing original and rigorous scientific articles and review papers that address contemporary issues in the fields of applied and computational linguistics, with a particular emphasis on the Arabic language.

The first issue of Volume 31 features twelve (12) scholarly articles written in Arabic, French, and English, contributed by researchers from both within Algeria and abroad.

This volume brings together a collection of interdisciplinary studies that explore diverse dimensions of Arabic linguistics, phonetics, language acquisition, digital discourse, and applied language sciences. At its core, the collection underscores the enduring legacy of classical Arabic scholarship while addressing pressing modern linguistic challenges across educational, social, and technological spheres. This issue includes, among others, the following notable articles:

 

-A foundational contribution focuses on the work of Al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi, particularly in Kitāb al-ʿAyn, tracing the origins of phonetic terminology. The study highlights how dialectal diversity, in the Qur’anic text, and Arabic poetry influenced early phonological theory.

-Contemporary Arabic varieties are examined through phonological analyses, including a study on vowel shortening in Wahrāni Arabic, and an investigation into dialectal markers in Tunisian digital communication—particularly the expressive use of character sequences like “hhh” in online discourse.

-Language development in children is addressed from both theoretical and empirical perspectives. The first paper applies Abderrahmane Hadj-Salah’s Neo-Khalilian theory to Arabic language acquisition, linking linguistic abstraction to cognitive growth. Another empirical study investigates spelling errors among children with intellectual disabilities, identifying error patterns and suggesting tailored pedagogical interventions.

-Lexical studies in the volume examine collocational phenomena based on Raphael Nakhla’s Dictionary of Synonyms and Homonyms, as well as the use of geographic terminology in school textbooks compared to unified educational dictionaries. These discussions emphasize the significance of lexical clarity and curriculum alignment in language instruction.

This volume reflects the richness and dynamism of contemporary research on the Arabic language, bridging tradition and innovation across multiple disciplines. We hope that the contributions presented will offer meaningful insights and answers to some of the key issues raised in the field of applied linguistics.

 

منشور: 2025-06-25

معاينة جميع الأعداد

  سياسة الوصول المفتوح 

تتبنى مجلة "اللسانيات" سياسة الوصول المفتوح التي تعزز الوصول غير المقيد إلى المعرفة العلمية. بموجب هذه السياسة، يكون جميع المحتوى المنشور في "اللسانيات" متاحًا مجانًا للجميع عبر موقعها الإلكتروني في جميع الإصدارات. تهدف هذه النهج إلى تسهيل وتعزيز تبادل المعرفة بين الباحثين، سواء داخل الأوساط الأكاديمية أو خارجها.

تتيح هذه السياسة للباحثين فرصة نشر أعمالهم في المجلة دون أي حواجز وصول. كما تمكن الباحثين والقراء من استخدام وتوزيع الأبحاث المنشورة بحرية، مما يسمح بالنسخ دون الحاجة إلى إذن مسبق أو دفع رسوم.

علاوة على ذلك، لا يُطلب من المؤلفين دفع أي رسوم لتقديم أو مراجعة أو نشر مخطوطاتهم في المجلة. تشجع هذه النهج الشاملة على مشاركة أكبر من الباحثين والمؤلفين، مما يعزز التقدم في البحث العلمي والدراسات الأكاديمية.