Linguisticerrors in written production for students in the fifthyear of primaryschool : an analyticalstudy in comparisonbetweenarabic-speakers and kabyl-speakers

Main Article Content

Sara Reggas

Abstract

The purpose of this study is to analyze linguistic errors (spelling, syntax and morphology) in written
production ofArabic-speakersandKabyl- speakers students in fifth year primary. In order to extract
and classify these errors, throw three steps: collecting language samples (using written expression
tests), identifying and describing the errors, and interpreting these errors.
The results obtained show that the most frequent errors made by students, are spelling and syntax
errors, and in the last position morphological errors.
The statistical data also show that there is no statistical significance between the results of Arabicspeakers andKabyl- speakers students.

Article Details

How to Cite
Reggas, S. (2020). Linguisticerrors in written production for students in the fifthyear of primaryschool : an analyticalstudy in comparisonbetweenarabic-speakers and kabyl-speakers. AL-Lisaniyyat, 26(2), 176-195. https://doi.org/10.61850/allj.v26i2.236
Section
Articles

References

أ- العربية :
- بلاهدة فريدة (2017) تعليم النحو بين البرامج الدراسية والمعجم المدرسي أطروحة دكتوراه غير منشورة كلية اللغة العربية وآدابها واللغات الشرقية جامعة الجزائر 2
الجزائر
- حماد خليل فتاح وآخرون. (2012) استراتيجيات تدريس اللغة العربية"، مكتبة منصور.
فلسطين.
- خالد عبد السلام (2012) دور اللغة الأم في تعلم اللغة العربية الفصحى في المرحلة
- الابتدائية بالمدرسة الجزائرية أطروحة دكتوراه غير منشورة كلية العلوم الاجتماعية. جامعة الجزائر 2 الجزائر
- رعد مصطفى خصاونة (2008). أسس تعليم الكتابة الإبداعية عالم الكتب الحديث الأردن.
- رشدي أحمد طعيمه (2004). المهارات اللغوية مستوياتها تدريسها دار الفكر العربي
- مصر زياد أمين بركات (2009). "دراسة تحليلية مستعرضة للأخطاء الإملائية الشائعة لدى
- تلاميذ الصفوف من الأول إلى الخامس الأساسية في مدينة طولكرم بفلسطين"، مجلة
دراسات العلوم التربوية العدد 36
- سهى نعجة وجميلة أبو منعم (2012) تحليل الأخطاء الصرفية للناطقين بغير العربية في
ضوء تقاطعاتها اللغوية " مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية، المجلد 19، العدد 10
- عبد الرحمان ريغي (2012). كراستي في التعبير الكتابي دار الهدى الجزائر".
- عزي نبيل مسعد السيد (2000). " الخلاصة في قواعد الإملاء وعلامات الترقيم ". دار
غريب مصر.
- فهد خليل زايد (2006). " الأخطاء الشائعة النحوية والصرفية والإملائية " اليازوري. عمان، الأردن
- الحسن الشرقي (2014) المسارات الإنجازية للتداخل اللغوي وانعكاساته على تعلم اللغة
العربية بالنسبة لتلاميذ الثانوي الإعدادي مجلة علوم التربية العدد 58 المغرب
ب الأجنبية :
Boivin, M.c.etPinsonneault.R(2018) Les erreurs de syntaxe, d'orthographe
grammaticale et d'orthographe lexicale des élèves québécois en contexte de production écrite, Revue canadienne de linguistique appliquée, Volume 21,
Numéro 1.