Cohesion and linguistic Consistency in the actualization of the word in Aphasic (study based on the principles of Neo-Khalilienne Theory) -Clinical and linguistic analysis compared between Broca's and Wernicke's Aphasia
Main Article Content
Abstract
This study takes as subject of research, the actualization of the Kalima (being the minimal segment
meaning) in the aphasic of Broca and Wernicke with analysis according to the theory
néokhaliliènne to work out by Doctor Ab Rahman Hadj Salah.
This work of study enabled us to confirm our assumptions which supposes that the aphasic of
Broca is unable to build verbal meaning on the level of the grammatical Kalim with cohesion by
what it lost the capacity to build the generating designs flax fields on the other hand the aphasic of
Wernicke uses the lexeme on the level of the erroneous kalim of manner because of the incapacity
of use of the design flax field and capacity to bind conceptually to mean it and meaning it. To certify
the cogency of these assumptions one made a study of research psycholinguistics.
Article Details
References
- سيبويه .(1991) .الكتاب.تحقيق هارون ،عبد السلام محمد.دار الجيل للنشر.بيروت لبنان.
-الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2007)."الأسس العلمية لتطوير تدريس اللغة العربية " ضمن كتاب بحوث ودراسات في اللسانيات العربية. منشورات المجمع الجزائري للغة العربية. موفم للنشر.الجزائر ج1 :158-173.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(1974)"أثر اللسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة العربية" مجلة اللسانيات .الجزائر .ع4 :17 -80.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2016) .البنى النحوية العربية .سلسلة علوم اللسان عند العرب .ج4. منشورات المجمع الجزائري للغة العربية. المؤسسة الوطنية للفنون المطبعية .الرغاية .الجزائر .
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(1995)."الجملة في سيبويه" مجلة المبرز .الجزائر .ع2: 10.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2007) .العلاج الالي للنصوص العربية والنظرية اللغوية "ضمن كتاب بحوث ودراسات في اللسانيات العربية .منشورات المجمع الجزائري للغة العربية .موفم للنشر .الجزائر ج1 :84-96.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2007). "المدرسة الخليلية الحديثة والدراسات اللسانية الحالية في الوطن العربي . ضمن كتاب بحوث ودراسات في اللسانيات العربية. منشورات المجمع الجزائري للغة العربية. موفم للنشر .الجزائر.ج207:1 -229.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2007). "المدرسة الخليلية الحديثة ومشاكل علاج العربية بالحاسوب " ضمن كتاب بحوث ودراسات في اللسانيات العربية. منشورات المجمع الجزائري للغة العربية. موفم للنشر .الجزائر.ج230:1 -264..
- الحاج صالح ،عبد الرحمان.(1996). "المدرسة الخليلية الحديثة".مجلة الأدب واللغة .الجزائر .العدد 10: 221-222.
- الحاج صالح ،عبد الرحمان.(1997)."تعليم اللغة العربية في التعليم الأساسي وامكانية استفادته من البحوث العلمية " مجلة المجلس الأعلى للتربية .الجزائر .العدد10:210.
-الحاج صالح ،عبد الرحمان .(2007). "منطق النحو العربي والعلاج الحاسوبي للغات " "ضمن كتاب بحوث ودراسات في اللسانيات
العربية .منشورات المجمع الجزائري للغة العربية .موفم للنشر .الجزائر ج1 :315-335.
ب-ألاجنبية
- Delmas, A. (1975). Voies et Centres Nerveux. Masson. - Hadj-Salah, Abderrahmane. (2003). "Linguistique et Phonétique arabes". Al-Lisaniyya't. Alger. n8: 11-33. 333
Hadj-Salah, Abderrahmane. (2011). Linguistique Arabe et Linguistique Générale, Essai de méthodologie et d’épistémologie du ‘ILM AL-ARABIA. T2, ENAG. Alger.
- Ducarne de Ribaucourt, Blanche. (1967). Réeducation sémiologique del'aphasie. Masson. Paris.
- le bot, Marie claude. (1985). "L'Aphasie ou paradoxe du phénomène". revue Tétralogiques pour une linguistiqueclinique. Univ Rénnes2 :p6.
- Cazayus, Paul. (1977).L'aphasie du point de vue du psychologue. Dessart et