The Importance of Concept Maps in Teaching Arabic Grammar -the modèl of primary level in Algeria

Main Article Content

Samira Ben Moussa
Abdelmadjid Aissani

Abstract

Grammar is one of the most important activities for building and improving the students’ knowledge and skills eventually required for reading
and writing, and helps the student so to become more accurate and fluent
speaker when using a language.
The syllabus designers must therefore commit themselves to achieving
this objective and work assiduously to select relevant materials for the
student, define effective modalities for teaching and deliver a content that
attracts the student and help him to accept and appreciate the topics and
courses, and enable him to speak accurately and enthusiastically.
Using concept maps or concept uml-diagrams is one of the new methods
developed so far. This method has proven to be effective in many education fields like natural sciences, geography, history, teaching the Holy
Koran and many other fields.
The aim of this study is to explain the method of teaching arabic grammar to elementary school students by using concept maps or concept
uml-diagrams.

Article Details

How to Cite
Ben Moussa, S., & Aissani, A. (2019). The Importance of Concept Maps in Teaching Arabic Grammar -the modèl of primary level in Algeria. AL-Lisaniyyat, 25(1), 77-93. https://doi.org/10.61850/allj.v25i1.88
Section
Articles

References

إسماعيل، زكريا (2005) طرق تدريس اللغة العربية دط. دار المعرفة الجامعية. مصر.
جامعة المدينة العالمية (2011) طرق تدريس مواد اللغة العربية دط.
جاهمي، محمد (2015). "واقع تعليم النحو العربي في المرحلة الثانوية". مجلة العلوم الإنسانية جامعة محمد خيضر بسكرة العدد 07 ص 25-37
الجوراني، إبراهيم محمد جوال (2009) تدريس المفاهيم النحوية على وفق إستراتيجية خرائط المفاهيم. مجلة دراسات تربوية وزارة التربية العراقية. مج 40-7 2 العدد 7 ص
الحاج صالح عبد الرحمان (2007) أثر اللسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة العربية بحوث ودراسات في علوم اللسان موقم للنشر الجزائر
خطايبة عبد الله محمد (2005) تعليم العلوم للجميع 16. دار المسيرة عمان الأردن.
العالميري أزهار حسين إبراهيم (2015) أثر استعمال خرائط المفاهيم كوسائل تقويم في اكتساب مفاهيم قواعد اللغة العربية عند طالبات معهد إعداد المعلمات" مجلة كلية التربية جامعة واسط العراق مج 1. العدد 18، ص 259 320-
عفانة عزو إسماعيل والخزندار، نائلة نجيب (2009) التدريس الصفي بالذكاءات المتعددة 25 دار الميسرة عمان الأردن
عيساني عبد المجيد (2009). "تعليمية اللغة العربية في مستواها التركيبي محلة - الأثر جامعة قاصدي مرباح ورقلة العدد 08، ص 27-41
قصون خالد شریف (2012) اثر استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل وتعديل قصور الانتباه لدى تلاميذ التربية الخاصة". مجلة أبحاث كلية الحمية الأساسية. جامعة الموصل العراق مع 11 العدد 2 من 36-98
وفاك جوزيف، وجووين بوب (1995). تعلم كيف تتعلم تر أحمد عصام الصفحي وإبراهيم محمد الشافعي 1. جامعة الملك سعود السعودية.
مذکور، علي أحمد (2006) تدريس فنون اللغة العربية د ط دار الفكر العربي. القاهرة مصر.