Oral expression in the Arabic language curriculum in Algeria and Tunisia, First year of secondary education, letters - Critical analytical study

Main Article Content

Asma Brahimi
Tahar loucif

Abstract

This study carried out a reading of the Arabic language curriculum for secondary education in Algeria and Tunisia, in order to identify the new perception of the teaching of oral expression following the reform of the curricula in the two countries. She sought to reveal the extent of her ability to develop a modern and global scientific vision making it possible to overcome the problems and difficulties of speaking. A fundamental problem was raised, represented by the following questions: Have these curricula succeeded in developing a coherent and integrated vision of the teaching of oral expression, in determining its content and objectives, in clarifying the method of teaching and assessment, and didactic approaches and strategies and course duration? Were they able to open up to modern approaches and rely on scientific developments in their teaching?


This study concludes that there is a need to develop a vision that takes into account the importance of oral expression, its status, its characteristics and its advantages, based on modern didactic approaches.

Article Details

How to Cite
Brahimi, A., & loucif, T. (2024). Oral expression in the Arabic language curriculum in Algeria and Tunisia, First year of secondary education, letters - Critical analytical study . AL-Lisaniyyat, 30(1), 29-45. https://doi.org/10.61850/allj.v30i1.642
Section
Articles

References

برنامج البرامج (2002). وزارة التّربية والتّكوين. إدارة البرامج والكتب المدرسية سبتمبر. تونس.
الحوامدة، محمد وأحمد صوالحة (2018). فاعلية المنحى التّواصلي في تحسين مهارات التّعبير الشّفوي. المجلة الأردنية في العلوم التّربوية ع02، حزيران http://search.shamaa.org
الدّيوان الوطني للمطبوعات المدرسية (2005). مناهج السّنة الأولى من التّعليم الثّانوي العام والتّكنولوجي، جدع مشترك علوم وتكنولوجيا، جدع مشترك آداب. الجزائر.
الصويركي، محمد علي (2014). التّعبير الشفوي: حقيقته، واقعه، أهدافه، مهاراته، طرق تدريسه وتقويمه. دار ومكتبة الكندي للنّشر والتّوزيع: https:// book4arab.me
العزوزي، زهرة (2015). مقدّمات في تجديد تدريس اللّغة العربيّة، من التّعبير الشّفوي إلى التّعبير والتّواصل الابداعي البيداغوجي، العدد الثاني.
المجدوب، عبد الرزّاق (2015) ديداكتيك التّواصل الشفوي باللّغة العربيّة: حدود الممارسة وآفاق التّطور جامعة القاضي عياض مراكش. جسور المعرفة، ع01، https://w.w.w.asjp.cerist.dz)
الهاشمي، عبد الرّحمن (2004). معيار قياس الأداء التّعبيري الشّفوي لطلبة المرحلتين الثّانوية-الجامعية، مجلّة القراءة والمعرفة. كلّية التربية جامعة عين شمس، ع35 https//search..mandumah.com
وزارة التّربية والتّكوين (2008). برامج اللّغة العربيّة بالمرحلة الثّانوية. إدارة البرامج والكتب المدرسية. الإدارة العامّة للبرامج والتّكوين المستمر، سبتمبر. تونس.