Contextual presumption and the formation of meanings between acuity and lukewarmness

Main Article Content

Abdeldjalil Mansouri

Abstract

Relying on absurdity to approach an eloquent Arabic text – whatever its source – is in itself a form of absurdity. Indeed, all Arabic texts of the Quran, the Hadith or those emanating from an ideal speaker who has never uttered such words, outside the framework of linguistic protest, are texts that have meanings, whether we are aware of them or not, of the recipient having presumptions that allow him to reveal what is hidden in a text read. The contextual presumption is one of the most important presumptions because it is not possible to strip a discourse of its status. If we did that, we would return to the absurdity mentioned in this article. When the presumption of status took first place in the reading process, it seemed important to us to choose it for this research. This is all the more important because speech cannot be understood away from its context or the environment in which it comes.


The approach adopted in this study is a mixture between the descriptive, which examines the phenomenon and defines its elements, and the inductive, which looks at this phenomenon in the middle of the texts, gathering its effects on it.

Article Details

How to Cite
Mansouri , A. (2024). Contextual presumption and the formation of meanings between acuity and lukewarmness. AL-Lisaniyyat, 30(2), 85-98. Retrieved from https://crstdla.dz/ojs/index.php/allj/article/view/711
Section
Articles

References

القرآن الكريم
أحمد بن حنبل، مسند أحمد، 1421ه، مؤسسة الرسالة، بيروت.
الأعشى ميمون بن قيس، الديوان، 2008م، دار صادر، بيروت.
امرؤ القيس الكندي، الديوان، د ت، دار المعرف، القاهرة.
البخاري محمد بن إسماعيل، صحيح البخاري، 1422ه، دار طوق النجاة، بيروت.
بشار بن برد، الديوان، 1429ه، دار السلام ودار سحنون، القاهرة وتونس.
ثعلب أحمد بن يحيى، مجالس ثعلب، 2019م، دار المعارف، القاهرة.
جرير، الديوان، 2018م، دار المعارف، القاهرة.
أبو جعفر النحاس، إعراب القرآن، 1428ه، دار الحديث، القاهرة.
أبو جعفر النحاس، معاني القرآن، 1409ه، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
ابن جني عثمان، الخصائص، 1428ه، دار الحديث، القاهرة.
الحارث بن حلزة، الديوان، 1996م، دار صادر، بيروت.
ابن حجة الحموي، ثمرات الأوراق، د ت، مكتبة الجمهورية العربية، القاهرة.
الحريري القاسم بن علي، مقامات الحريري، د ت، دار الفكر، بيروت.
حسان بن ثابت، الديوان، 1414ه، دار الكتب العلمية، بيروت.
الخنساء تماضر بنت عمر، الديوان، 1982م، دار المسيرة، بيروت.
الدارمي عبد الله بن عبد الحمن، سنن الدارمي، 1412ه، دار المغني، المملكة العربية السعودية.
الذهبي شمس الدين، سير أعلام النبلاء، 1405ه، مؤسسة الرسالة، بيروت.
الزمخشري محمود بن عمر، الكشاف، د ت، الدار العالمية، القاهرة.
الزوزني حسين بن أحمد، شرح المعلقات السبع، 1423ه، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
ابن سيده علي بن إسماعيل، المحكم والمحيط الأعظم، 1421ه، دار الكتب العلمية، بيروت.
الشنقيطي محمد الأمين، مذكرة في أصول الفقه، د ت، دار الحديث، القاهرة.
الطبراني سليمان بن أحمد، المعجم الكبير، 1415ه، مكتبة ابن تيمية، القاهرة.
العباسي عبد الرحيم بن أحمد، معاهد التنصيص، 2011م، عالم الكتب، بيروت.
عبد الله بن المعتز، الديوان، 1431ه، دار صادر، بيروت.
ابن عبد ربه الأندلسي، العقد الفريد، د ت، دار الكتاب العربي، بيروت.
عمرو بن كلثوم، الديوان، 1411ه، دار الكتاب العربي، بيروت.
الفرزدق، الديوان، 1427ه، دار صادر، بيروت.
ابن قتيبة الدينوري، المعاني الكبير، 1405ه، دار الكتب العلمية، بيروت.
ليلى الأخيلية، الديوان، 1431ه، دار صادر، بيروت.
مجنون ليلى قيس بن الملوح، الديوان، د ت، دار صادر، بيروت.
محمد فوزي حمزة، دواوين الشعراء العشرة، 2016م، مكتبة الآداب، القاهرة.
مسلم بن الحجاج، صحيح مسلم، د ت، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
ابن منظور محمد بن مكرم، لسان العرب، 2004، دار صادر، بيروت.
الميداني أحمد بن محمد، مجمع الأمثال، 2010م، دار الكتب العلمية، بيروت.
أبو النجم العجلي، الديوان، 1427ه، مجمع اللغة العربية، دمشق.
أبو نواس الحسن بن هانئ، الديوان، د ت، دار صادر، بيروت.
الواقدي محمد بن عمر، مغازي الواقدي، 1989م، دار الأعلمي، بيروت.
الوأواء الدمشقي، الديوان، 1414ه، دار صادر، بيروت.