Grammatical marking in the school dictionary

Main Article Content

Farida Belahda

Abstract

The labeling is necessary in helping the students to overcome the grammatical problems they suffer, especially those related to theword classes orthe part of speech categoriesor the fact that the word is masculine or feminine; because the identification of the meaning of the word is inevitably linked to the class and belonging to a section of speech, and it is this affiliation that determines Its function in the anchor structure. So this artic

Article Details

How to Cite
Belahda, F. (2017). Grammatical marking in the school dictionary. AL-Lisaniyyat, 23(3), 153-178. https://doi.org/10.61850/allj.v23i3.488
Section
Articles

References

الفيروزابادي: القاموس المحيط، دار الكتاب الحديث دار الكتب العلمية بيروت
1052 1 2004 ص
2 ابن منظور لسان العرب، تح عبد الله علي الكبير ومحمد أحمد حسب الله
هاشم محمد الشاذلي القاهرة دت دار المعارف مدخل (وسم).
-3- سلام بزي حمزة الوسم في المعجم المدرسي مجلة اللسانيات، العدد المزدوج 19
و 20 مركز البحث العلمي والتقني لتطوير اللغة العربية، الجزائر 2014.
4- Josette Rey Debove: Etude linguistique et sémiotique des dictionnaires françaiscontemporains, Mouton, the hague, Paris, 1971, p39.
5- Josette Rey Debove: Etude linguistique et sémiotique des dictionnaires français contemporains,p43.
6- Howard Jackson, Lexicography: An introduction, Pub Taylor and Fran- cis Routledge library, London, 2003, p25.
7- Howard Jackson, Lexicography: An introduction, p25.
8- تمام حسان اللغة العربية معناها ومبناها عالم الكتب القاهرة ط 3 1998، ص
327.326
9- H. A. Gleason: The relation of lexicon and grammar, in problems in lexi cography, F w Householder and S. Saporta, Bloomington, Indiana, 1962 p102.
10- A.Vitek, Grammar and lexicon: the word class of adverbs in Russian lexi cons, cahier de lexicologie Didier Larousse, Paris, n 12 1968 p59.
11- Voir: Josette Rey Debove, étude linguistique et sémiotique des diction- naires français contemporains, introduction et Josette Rey-DeboveRevue Langage éd CEPL Paris 1973.

12- Howard Jackson, Lexicography: An introduction, Pub Taylor and Francis Routledge library London, 2003, p13.
13- J.J.Katz and J.A.Fodor, The structure of a semantic theory, in the struc- ture of language, Prentice Hall, 1964, p495.
14- Josette Rey Debove, Le domaine du dictionnaire, Revue Langage 5 annee n 19 1970, p12.
15- H. A. Gleason: The relation of lexicon and grammar in problems in lexicography, Fw Householder and S. Saporta, Bloomington, Indiana, 1962; p95.
علي القاسمي: علم اللغة وصناعة المعجم، مطابع جامعة الملك سعود 161991 ص 74 نقلا عن
Malkiel Yakovm Lexicography, in the learning of language, by Carol Reed New York 1971 p271.
17- Hill Archibald A Laymen, lexicographers and Linguists, language 46,1970,p250.
18- Howard Jackson, Lexicography: An introduction, p128.
19- J.J.Katz et J.A.Fodor, structure d'une théorie sémantique Avec applica- tions au français (fin), traduit par Delphine Perret, Cahiers de lexicologie, Didier- Larousse, Paris, 1967,p65.
20- M. Jean Dubois, Dictionnaire et discours didactique, Langages, 5e an- née, n°19, 1970, pp 43,44.
21- Howard Jackson, Lexicography: An introduction, p67.
-22- مجمع اللغة العربية، المعجم الوجيز مصر: 1994، التصدير.
-23- أنطوان نعمه عصام مدور وآخرون، المنجد الوسيط في العربية المعاصرة، ط1. بيروت 2003 دار المشرق المقدمة.