Didactic of written expression and stages of its learning: A comparison between Ibn Khaldoun's opinion and the method "Talk for writing"

Main Article Content

Farida Belahda

Abstract

Written expression is a didactic activity, in which the pupil uses a group of mental and non-mental
processes, where he faces situations of communication. The pupil then uses his skills and real
knowledge to deal with problematic situations. In this sense, the written language is no longer just
putting isolated sentences ; it is a use of mechanisms that are subject to the different contexts that
allow pupils to express their sent messages. In this article, we will try to determine what is the
written expression and what are its most important goals with a comparison between what says Ibn
Khaldun and the method "talk for writing" of Pie Corbett about the steps of the acquisition of
written expression.

Article Details

How to Cite
Belahda, F. (2020). Didactic of written expression and stages of its learning: A comparison between Ibn Khaldoun’s opinion and the method "Talk for writing". AL-Lisaniyyat, 26(2), 134-144. https://doi.org/10.61850/allj.v26i2.113
Section
Articles

References

- بدرالدين بن تريدي ورشيد آيت عبد السالم، دليل ألاستاذ، دليل بيداغوجي خاص بكتاب التلميذ
السنة الثانية من التعليم المتوسط، المراجعة اللغوية: ساعد العلوي، وزارة التربية الوطنية، 4001 م.
- حمدان علي نصر، أثر استخدام نشاطات كتابية وكالمية مصاحبة على تنمية بعض مهارات القراءة
الناقدة، دراسة تجريبية، املجلة العربية للبحوث التربوية، املنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم،
املجلد ،34 العدد ،3 3884 .
- عبد الرحمن الحاج صالح: ألاسس العلمية واللغوية لبناء مناهج اللغة العربية في التعليم ما قبل
الجامعي، بحوث ودراسات في علوم اللسان، منشورات املجمع الجزائري للغة العربية الجزائر 4001
ج.3
عبد الفتاح حسن البجة: أصول تدريس العربية بين النظرية واملمارسة )املرحلة ألاساسية العليا(،
دارالفكر، عم .3888
- علي أحمد مدكور: تدريس فنون اللغة العربية دارالشواف، القاهرة .3883
- اللقاني أحمد حسين وعلي الجمل: معجم املصطلحات التربوية املعرفة في املناهج وطرق التدريس،
عالم الكتب، القاهرة3888
-محمود أحمد السيد، تطوير مناهج تعليم القواعد النحوية وأساليب التعبير في مراحل التعليم
العام في الوطن العربي.
- نايف خر ما وعلى حجاج: اللغات ألاجنبية تعليمها وتعلمها،سلسلة عالم املعرفة،مطابع الرسالة،
الكويت 3899 ص .
- Alastair Fowler, How to write, OXFORD, New York 2006.
-Lauren Starkey, How to write great essays , Learning Express, New York, 2004.
- Pie Corbett, Talk for writing, www.Talk for writing.com.
- Robert Besson , Guide pratique de la communication écrite, Edition Casteilla Paris 1987.
-Widowson ,HG une approche communicative de l’enseignement des langues Hatier
Paris1981.
- Xavier Roegiers Une pédagogie de l'intégration, Compétences et intégration des acquis
dans l'enseignement, Bruxelles, De Boeck, 2001 2e édition.